Vi skal udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer gennem spændende opgaver og en stærk teamånd, hvor alle hjælper hinanden – på den måde skaber vi størst værdi; både internt og for vores kunder, mener Niels Christian Harkjær, Head of Sales hos nord.


Den 11. april indtrådte Niels Christian Harkjær i stillingen som Head of Sales hos nord for at revolutionere vores salgsstrategi og optimere de interne processer og strukturer. Med en lang og spændende karriere inden for udvikling af salgsstrategi og opbygning af erhvervssegmenter har Niels de helt rigtige forudsætninger for at lede nord i en ny strategisk retning – og de første skridt var nemme at tage, for nord havde allerede et godt fundament, fortæller han:


”Hos nord er vi allerede gode til mange ting; vi har en solid gameplan og en klar vision, men vi har manglet struktur og systematik. nord har et kæmpe uforløst potentiale, som nu skal realiseres. I årevis har vores tilgang været baseret på antagelser, men nu er det tid til at gå mere strukturalistisk til værks. Det har været en spændende proces, baseret på fakta og undersøgelser, der har vendt op og ned på prioriteringerne af vores projekter.” 

Tingene skal gøres ordentligt 

Med de nye teams og interne strukturer har vi hos nord taget hul på en spændende rejse. Den nye salgsstrategi er dog ikke kun et skifte i, hvordan vi fremover vil arbejde; den kommer også med en forpligtelse om at opbygge tillid og samarbejde, både internt og med kunderne, for at skabe en forskel. Effektivisering og optimering er vigtige elementer i denne proces, og nord har derfor besluttet at investere i at strømline, udvikle og optimere systemer, arbejdsgange og workflows. Dette skridt vil ikke kun skabe en mere effektiv drift internt, men også bane vejen for vækst i fremtiden – også for vores kunder:


"Uanset funktion skal alle give værdi til vores kunder – vi ser alle som en del af kæden, og hvis et led svigter, er det hele kædens helhed, der udfordres. Det vigtigste for mig er, at vi gør tingene ordentligt, og at vi leverer en kvalitet, der til hver en tid står mål med vores løfter. Vores kompetencer strækker sig langt ud over, hvad vi tidligere har kommunikeret – især inden for de digitale ydelser. Vi er klar til at hjælpe mange kunder på nye måder, og vi ser frem til at løse udfordringerne i de kommende år. Når vores kunder vælger os, skal de vide, at de får fuldt udbytte af samarbejdet,” fortæller Niels og pointerer: ”Vi ser vores rolle som mere end bare sælgere; vi er sparringspartnere, der er med vores kunder hele vejen. På den lange bane er vores mål at skabe en struktur, hvor kunderne konstant får mere værdi for deres penge. Et konkret eksempel er vores arbejde med Hotel Britannia, hvor vi har leveret et magasin og skabt en værdifuld relation. Nu har de et klippekort til kreativt arbejde, som de kan trække på. Vi tror på, at så snart vores kunder oplever den kvalitet, vi kan levere, vil de have tillid til os og vælge os til flere opgaver. Det er sådan, vi skaber en langvarig succes."

Værdioplevelsen er vigtig 

Det er ikke kun nords projekter, der er blevet gået efter i sømmene. Også medarbejdernes roller og funktioner er blevet eftergået, og der er blevet oprettet nye salgsteams på tværs af virksomheden, ligesom der er blevet nedsat et helt nyt administrativt team. Dette er gjort, fordi Niels mener, at det er helt centralt, at man i sit virke kan få lov til at fokusere maksimalt på det, man er bedst til. Trives man med sine opgaver og føler sig dygtig til at udføre dem, så arbejder man oftest helt automatisk bedre:


”Jo længere man kommer ned i virkelighedens komplekse papmache, jo mere indser man, at der er opgaver, der falder til den ene eller den anden side. Vi har erfaret, at vores salgskonsulenter har brugt meget tid på administrativt arbejde og opgaver, der ligger langt fra kernen af salgsprocessen. Vores nye salgsstrategi handler derfor om at skabe stærke synergier og give vores medarbejdere mulighed for at fokusere på det, de er bedst til,” fortæller Niels, som pointerer: ”Vores filosofi er at give alle en opgave, et ansvar og en mulighed for at bidrage, for det giver de bedste forudsætninger for at skabe vækst og levere værdi til vores kunder. Kundens værdioplevelse er fuldstændig central; det handler om at levere et ægte udbytte for vores kunder.”


Værdioplevelsen er altså nøglen til at opnå vores mål og skabe resultater, og nords nye salgsstrategi skal fungere som et roadmap, der fører til og fra vores vision. Dette forudsætter dog en skarp struktur – og når man kigger tilbage over tid, er det netop den, der har manglet: ”Der har manglet et afgørende link for at realisere vores ønskede forandringer. Vi har altid ønsket at bruge vores stærke relationer til at skabe værdi, men for at gøre det, er det afgørende at definere, hvad vi ønsker at sælge, hvordan det giver mening, og hvilke kompetencer vi skal mobilisere. Vi har indset, at ikke alle kan sælge alt, især når vores produkter er så komplekse. Derfor er det nødvendigt at have specialister inden for forskellige områder og bygge bro imellem dem. Selvom nogle måske kan tænke, at vores beslutning om at skabe mere specialiserede teams kan føre til ensretning, tror vi på, at det i stedet vil åbne døren for større variation og nye projekter,” forklarer Niels, som slår fast: ”nords nye salgsstrategi er altså også et opgør med det, vi plejede at gøre. Nu skal vi fokusere på, hvor der er mest rationel vækst og værdi, og det er vigtigt at forstå, hvilken værdi vi kan skabe, og hvilket bidrag hver enkelt medarbejder kan levere.” 

Af Jesper Stie Tommerup Andersen 26. oktober 2023
Torsdag den 5. oktober 2023 lå der et helt særligt brev i vores postkasse fra Børsen med beskeden om, at nords digitale selskab nu tilhører den eksklusive gruppe af danske virksomheder, der er kåret som Børsen Gazelle 2023 . Det skal naturligvis fejres, og i den anledning fortæller vores administrerende direktør, Torben Sand, om, hvilken betydning kåringen har haft og kommer til at få.
Af Anne Loudal 10. oktober 2023
Vi skal udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer gennem spændende opgaver og en stærk teamånd, hvor alle hjælper hinanden – på den måde skaber vi størst værdi; både internt og for vores kunder, mener Niels Christian Harkjær, Head of Sales hos nord.
Af Mia Tolstrup 4. oktober 2023
Af og til taler vi med virksomheder, som fravælger at bruge trykte medier i deres markedsføring af hensyn til miljøet. Men det er der faktisk slet ingen grund til, for tryksager kan sagtens produceres med bæredygtig omtanke. Vil du vide hvordan? Sammen med to af vores samarbejdspartnere, PE offset og Arctic Paper , gør vi dig klogere i dette indlæg. Hos nord kan vi stemple mere end 95 procent af vores omtrent 1.500.000 årlige tryksager med ’ Trykt i Danmark ’-mærket. På den måde mindsker vi ikke blot CO 2 -udslippet ved at gøre transportvejen så kort som muligt. Vi sikrer også, at de er trykt i verdens grønneste grafiske branche, da danske trykkerier arbejder under nogle meget høje miljøstandarder. Oppe på miljømærkerne PE Offset i Varde er et af de trykkerier, vi samarbejder med, og de kan beregne, hvor meget CO 2 produktionen af den enkelte tryksag genererer. Det betyder, at vi mod betaling af en merpris kan få klimakompenseret vores tryksager. Til gengæld køber PE Offset kvoter hos en udbyder, som bruger pengene til klimaforbedringsprojekter, der er med til at nedbringe verdens samlede CO 2 -udledning. Men trykkeriet gør også meget for at værne om miljøet inden for deres egne rammer. PE Offset mærker alle deres tryksager med Svanemærket , hvilket sikrer, at produktet lever op til nogle af verdens skrappeste miljøkrav i hele sin livscyklus. ”For eksempel trykker vi kun på Svanemærket papir, vi bruger udelukkende vegetabilske trykfarver og ingen farlige kemiske stoffer i produktionen. Vi forsøger at have så lidt fraskær som muligt, og det papir, vi skærer fra, bliver sendt til genbrug. Derudover bruger vi udelukkende strøm fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller og solceller,” fortæller Peter Nyborg, direktør for PE Offset. Svanemærket stiller også krav om, at papiret er fremstillet af lovligt, sporbart træ. PE Offset bruger desuden FSC-certificeret papir, der stammer fra ansvarligt skovbrug – primært i Skandinavien – hvor der plantes tre nye træer for hvert træ, der fældes.
14. juni 2023
Når man ønsker at nå ud til sit marked, er det helt centralt, at man kender sin modtager. Derfor må man klart definere sin målgruppe for at sikre, at ens produkt eller service kun når ud til dem, for hvem det er relevant – og her kommer segmentering ind i billedet. Tidligere kunne markedsføring sammenlignes med at skyde med spredehagl, fordi man ikke havde værktøjet til at kontrollere, hvor budskabet havnede – men sådan er det ikke i dag. Med segmentering kan man stile materialet direkte til modtageren og sikre, at det kun er de rigtige, der ser det indhold, man ønsker at udsende – enten online eller offline. Dermed kan man slå fast, at segmentering som redskab har været revolutionerende inden for moderne markedsføring: ” Segmentering er et redskab, der gør træfsikkerheden meget skarpere. Man undgår at skyde med spredehagl og når i stedet ud til dem, for hvem produktet har allermest relevans. Med segmentering højner man dermed sin relevans, sin professionalisme; og så sparer man faktisk også penge, ” forklarer Torben Hangaard, som er Head of Print & Distributions hos nord. Netværk af dataleverandører Præcision er alfa og omega, når man skal ramme sin målgruppe – og derfor er det helt essentielt, at modtageren defineres tidligt i processen. Når vi skal producere en ny tryksag, sørger vi derfor indledningsvist for at definere en målgruppe, der passer til produktet. Herefter trykker vi materialet og sørger for, at hvert eneste eksemplar af materialet, hvad enten det er en brochure, et magasin, en flyer eller en avis, sendes individuelt til de modtagere, der matcher målgruppen.
Share by: