Den 11. april indtrådte Niels Christian Harkjær i stillingen som Head of Sales hos nord for at revolutionere vores salgsstrategi og optimere de interne processer og strukturer. Med en lang og spændende karriere inden for udvikling af salgsstrategi og opbygning af erhvervssegmenter har Niels de helt rigtige forudsætninger for at lede nord i en ny strategisk retning – og de første skridt var nemme at tage, for nord havde allerede et godt fundament, fortæller han:
”Hos nord er vi allerede gode til mange ting; vi har en solid gameplan og en klar vision, men vi har manglet struktur og systematik. nord har et kæmpe uforløst potentiale, som nu skal realiseres. I årevis har vores tilgang været baseret på antagelser, men nu er det tid til at gå mere strukturalistisk til værks. Det har været en spændende proces, baseret på fakta og undersøgelser, der har vendt op og ned på prioriteringerne af vores projekter.”
Med de nye teams og interne strukturer har vi hos nord taget hul på en spændende rejse. Den nye salgsstrategi er dog ikke kun et skifte i, hvordan vi fremover vil arbejde; den kommer også med en forpligtelse om at opbygge tillid og samarbejde, både internt og med kunderne, for at skabe en forskel. Effektivisering og optimering er vigtige elementer i denne proces, og nord har derfor besluttet at investere i at strømline, udvikle og optimere systemer, arbejdsgange og workflows. Dette skridt vil ikke kun skabe en mere effektiv drift internt, men også bane vejen for vækst i fremtiden – også for vores kunder:
"Uanset funktion skal alle give værdi til vores kunder – vi ser alle som en del af kæden, og hvis et led svigter, er det hele kædens helhed, der udfordres. Det vigtigste for mig er, at vi gør tingene ordentligt, og at vi leverer en kvalitet, der til hver en tid står mål med vores løfter. Vores kompetencer strækker sig langt ud over, hvad vi tidligere har kommunikeret – især inden for de digitale ydelser. Vi er klar til at hjælpe mange kunder på nye måder, og vi ser frem til at løse udfordringerne i de kommende år. Når vores kunder vælger os, skal de vide, at de får fuldt udbytte af samarbejdet,” fortæller Niels og pointerer: ”Vi ser vores rolle som mere end bare sælgere; vi er sparringspartnere, der er med vores kunder hele vejen. På den lange bane er vores mål at skabe en struktur, hvor kunderne konstant får mere værdi for deres penge. Et konkret eksempel er vores arbejde med Hotel Britannia, hvor vi har leveret et magasin og skabt en værdifuld relation. Nu har de et klippekort til kreativt arbejde, som de kan trække på. Vi tror på, at så snart vores kunder oplever den kvalitet, vi kan levere, vil de have tillid til os og vælge os til flere opgaver. Det er sådan, vi skaber en langvarig succes."
Det er ikke kun nords projekter, der er blevet gået efter i sømmene. Også medarbejdernes roller og funktioner er blevet eftergået, og der er blevet oprettet nye salgsteams på tværs af virksomheden, ligesom der er blevet nedsat et helt nyt administrativt team. Dette er gjort, fordi Niels mener, at det er helt centralt, at man i sit virke kan få lov til at fokusere maksimalt på det, man er bedst til. Trives man med sine opgaver og føler sig dygtig til at udføre dem, så arbejder man oftest helt automatisk bedre:
”Jo længere man kommer ned i virkelighedens komplekse papmache, jo mere indser man, at der er opgaver, der falder til den ene eller den anden side. Vi har erfaret, at vores salgskonsulenter har brugt meget tid på administrativt arbejde og opgaver, der ligger langt fra kernen af salgsprocessen. Vores nye salgsstrategi handler derfor om at skabe stærke synergier og give vores medarbejdere mulighed for at fokusere på det, de er bedst til,” fortæller Niels, som pointerer: ”Vores filosofi er at give alle en opgave, et ansvar og en mulighed for at bidrage, for det giver de bedste forudsætninger for at skabe vækst og levere værdi til vores kunder. Kundens værdioplevelse er fuldstændig central; det handler om at levere et ægte udbytte for vores kunder.”
Værdioplevelsen er altså nøglen til at opnå vores mål og skabe resultater, og nords nye salgsstrategi skal fungere som et roadmap, der fører til og fra vores vision. Dette forudsætter dog en skarp struktur – og når man kigger tilbage over tid, er det netop den, der har manglet: ”Der har manglet et afgørende link for at realisere vores ønskede forandringer. Vi har altid ønsket at bruge vores stærke relationer til at skabe værdi, men for at gøre det, er det afgørende at definere, hvad vi ønsker at sælge, hvordan det giver mening, og hvilke kompetencer vi skal mobilisere. Vi har indset, at ikke alle kan sælge alt, især når vores produkter er så komplekse. Derfor er det nødvendigt at have specialister inden for forskellige områder og bygge bro imellem dem. Selvom nogle måske kan tænke, at vores beslutning om at skabe mere specialiserede teams kan føre til ensretning, tror vi på, at det i stedet vil åbne døren for større variation og nye projekter,” forklarer Niels, som slår fast: ”nords nye salgsstrategi er altså også et opgør med det, vi plejede at gøre. Nu skal vi fokusere på, hvor der er mest rationel vækst og værdi, og det er vigtigt at forstå, hvilken værdi vi kan skabe, og hvilket bidrag hver enkelt medarbejder kan levere.”