Sponsoreret indhold

Moderne træhuse kombinerer sundt indeklima, bæredygtige materialer og lav vedligeholdelse

Moderne træhuse har udviklet sig til at være mere end de klassiske røde og hvide træhuse, som vi kender fra Sverige. De fås i dag i mange forskellige former og varianter, og de kan tilpasses, så de matcher de forventninger og ønsker, som man har til sit hjem. Det er en af grundene til, at moderne træhuse er blevet et mere populært valg blandt boligejere. Man får nemlig et nybygget hus, hvor charmen ved det klassiske træhus er bevaret – og oveni købet af et moderne træhus får man et sundt indeklima, bæredygtige materialer, og man slipper for vedligeholdelse.
 

Moderne træhuse har et sundt indeklima

I nogle boliger kan luften blive meget tæt og fugtig, særligt i vinterhalvåret. Det gør sig dog ikke gældende i træhuse, som er kendt for deres gode indeklima, og at de er behagelige at opholde sig i. Det skyldes, at træ er et levende materiale, som optager og afgiver fugt helt naturligt. Derfor vil man heller ikke opleve kondens på ruderne, når luften er meget fugtig – træet optager nemlig det overskydende fugt og afgiver det langsomt, når luften igen bliver tør. Denne måde at regulere luftfugtigheden giver et sundt og behageligt indeklima. Derudover er der typisk heller ikke problemer med dårlig akustik i moderne træhuse, da træet absorberer lyde og afværger, at de bliver kastet rundt i rummet.


Moderne træhuse er bygget af bæredygtige materialer

Sammenlignet med beton- og murstensbyggerier udleder opførelsen af moderne træhuse væsentligt mindre CO2 – faktisk kun en tredjedel af den mængde, som beton- og murstensbyggerier udleder. Det skyldes primært, at der er mindre forarbejdning af træ, da det kan bruges, som det er, efter det er fældet. Byggebranchen er en af de brancher, der udleder mest CO2, og i den forbindelse tilbyder opførelsen af træhuse en håndgribelig løsning på at nedbringe CO2-udledningen. Derudover binder træet CO2 i den periode, hvor det vokser, og det er først, når det brændes eller forgår ved naturlige processer, at det frigives igen – og så er det muligt at klimakompensere ved at plante samme mængde træer, som er brugt til byggeriet.


Moderne træhuse kræver næsten ingen vedligeholdelse

Det er en udbredt misforståelse, at træhuse kræver mere vedligeholdelse end andre typer huse. Med den rette behandling af træet, er et moderne træhus et meget holdbart hus, som kan bestå i mange årtier. Moderne træhuse fra Trelleborg er for eksempel bygget af en langsomt voksende træsort med en høj densitet og tæt vedstruktur, der efterfølgende trykimprægneres.


Kombinationen af den lange holdbarhed, lave vedligeholdelse, bæredygtige materialer og sunde indeklima gør et moderne træhus til et særdeles attraktivt valg.

Af Jesper Stie Tommerup Andersen 26. oktober 2023
Torsdag den 5. oktober 2023 lå der et helt særligt brev i vores postkasse fra Børsen med beskeden om, at nords digitale selskab nu tilhører den eksklusive gruppe af danske virksomheder, der er kåret som Børsen Gazelle 2023 . Det skal naturligvis fejres, og i den anledning fortæller vores administrerende direktør, Torben Sand, om, hvilken betydning kåringen har haft og kommer til at få.
Af Anne Loudal 10. oktober 2023
Vi skal udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer gennem spændende opgaver og en stærk teamånd, hvor alle hjælper hinanden – på den måde skaber vi størst værdi; både internt og for vores kunder, mener Niels Christian Harkjær, Head of Sales hos nord.
Af Mia Tolstrup 4. oktober 2023
Af og til taler vi med virksomheder, som fravælger at bruge trykte medier i deres markedsføring af hensyn til miljøet. Men det er der faktisk slet ingen grund til, for tryksager kan sagtens produceres med bæredygtig omtanke. Vil du vide hvordan? Sammen med to af vores samarbejdspartnere, PE offset og Arctic Paper , gør vi dig klogere i dette indlæg. Hos nord kan vi stemple mere end 95 procent af vores omtrent 1.500.000 årlige tryksager med ’ Trykt i Danmark ’-mærket. På den måde mindsker vi ikke blot CO 2 -udslippet ved at gøre transportvejen så kort som muligt. Vi sikrer også, at de er trykt i verdens grønneste grafiske branche, da danske trykkerier arbejder under nogle meget høje miljøstandarder. Oppe på miljømærkerne PE Offset i Varde er et af de trykkerier, vi samarbejder med, og de kan beregne, hvor meget CO 2 produktionen af den enkelte tryksag genererer. Det betyder, at vi mod betaling af en merpris kan få klimakompenseret vores tryksager. Til gengæld køber PE Offset kvoter hos en udbyder, som bruger pengene til klimaforbedringsprojekter, der er med til at nedbringe verdens samlede CO 2 -udledning. Men trykkeriet gør også meget for at værne om miljøet inden for deres egne rammer. PE Offset mærker alle deres tryksager med Svanemærket , hvilket sikrer, at produktet lever op til nogle af verdens skrappeste miljøkrav i hele sin livscyklus. ”For eksempel trykker vi kun på Svanemærket papir, vi bruger udelukkende vegetabilske trykfarver og ingen farlige kemiske stoffer i produktionen. Vi forsøger at have så lidt fraskær som muligt, og det papir, vi skærer fra, bliver sendt til genbrug. Derudover bruger vi udelukkende strøm fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller og solceller,” fortæller Peter Nyborg, direktør for PE Offset. Svanemærket stiller også krav om, at papiret er fremstillet af lovligt, sporbart træ. PE Offset bruger desuden FSC-certificeret papir, der stammer fra ansvarligt skovbrug – primært i Skandinavien – hvor der plantes tre nye træer for hvert træ, der fældes.
14. juni 2023
Når man ønsker at nå ud til sit marked, er det helt centralt, at man kender sin modtager. Derfor må man klart definere sin målgruppe for at sikre, at ens produkt eller service kun når ud til dem, for hvem det er relevant – og her kommer segmentering ind i billedet. Tidligere kunne markedsføring sammenlignes med at skyde med spredehagl, fordi man ikke havde værktøjet til at kontrollere, hvor budskabet havnede – men sådan er det ikke i dag. Med segmentering kan man stile materialet direkte til modtageren og sikre, at det kun er de rigtige, der ser det indhold, man ønsker at udsende – enten online eller offline. Dermed kan man slå fast, at segmentering som redskab har været revolutionerende inden for moderne markedsføring: ” Segmentering er et redskab, der gør træfsikkerheden meget skarpere. Man undgår at skyde med spredehagl og når i stedet ud til dem, for hvem produktet har allermest relevans. Med segmentering højner man dermed sin relevans, sin professionalisme; og så sparer man faktisk også penge, ” forklarer Torben Hangaard, som er Head of Print & Distributions hos nord. Netværk af dataleverandører Præcision er alfa og omega, når man skal ramme sin målgruppe – og derfor er det helt essentielt, at modtageren defineres tidligt i processen. Når vi skal producere en ny tryksag, sørger vi derfor indledningsvist for at definere en målgruppe, der passer til produktet. Herefter trykker vi materialet og sørger for, at hvert eneste eksemplar af materialet, hvad enten det er en brochure, et magasin, en flyer eller en avis, sendes individuelt til de modtagere, der matcher målgruppen.
Share by: