Du er nysgerrig på, hvordan dit website rangerer på Google, så du åbner søgemaskinen og taster et af de vigtige søgeord for dit website. Men du ser ikke dit eget site på den første side. Lettere desperat prøver du at klikke dig igennem endnu et par sider, men stadig uden held. Hvad sker der?
Der kan være flere årsager til, at dit website ikke dukker op, når du laver en Google-søgning med de søgeord, du allerhelst vil findes på.
Ønsker du at gå mere i dybden med søgemaskineoptimeringen, bør du læse videre i denne guide. Hos nord er vi eksperter i SEO, og vi har samlet de 10 mest almindelige grunde til, at dit website ikke kan findes på Google. Du er velkommen til at læse dem alle 10 igennem, eller også kan du springe til den, du synes lyder mest sandsynlig i lige dit tilfælde ved at klikke dig videre herunder.
Den grundlæggende årsag til, at dit website ikke kan findes på Google, er, hvis det ikke er indekseret. Hvis dit website ikke er indekseret af Google, betyder det, at Google ikke er i stand til at finde dit website, og derfor bliver websitet ikke vist i søgeresultaterne.
Du kan tjekke, om dit website er indekseret af Google på to forskellige måder:
Der kan være flere årsager til, at Google ikke indekserer hele eller dele af dit website. Herunder finder du nogle af de mest almindelige, og hvordan du fixer dem.
Når du har prøvet at fixe årsagen til, at Google ikke indekserer dit website, kan du bede Google om at crawle dit website på ny. Det gør du ved at følge Google Search Consoles trin. Det kan tage noget tid, før Google følger din anmodning, så du må væbne dig med tålmodighed – det går ikke hurtigere af, at du indsender flere anmodninger på samme URL’er.
Har du lige lanceret dit website?
Så er der ingen grund til bekymring. Det tager tid for Google at crawle internettet for nye sider at indeksere, og det kan faktisk tage op til en måned, før Google finder dit website og indekserer det. Du kan hjælpe Google med at finde dit website hurtigere, hvis du opretter en bruger i Google Search Console.
Har du lige publiceret en ny side på dit website?
Så skal du heller ikke bekymre dig. Det kan tage alt fra få minutter til flere uger, før Google indekserer nye sider. Men jo oftere du publicerer nyt indhold på dit website, desto oftere vil Google crawle dit site og indeksere nye sider – dette kan du læse mere om i grund #9 i denne guide.
Uanset om dit website er gammelt, eller om det er et relativt nyt design, er det ikke givet på forhånd, at websitet er responsivt. Hvis et website er responsivt, betyder det, at det er optimeret til alle devices – altså ikke kun computere, men også smartphones og tablets. Mange CMS har en funktion, hvor man kan optimere designet til de forskellige devices, men det gælder ikke for alle.
Det kan være, du tænker, at du ikke behøver et website, der er optimeret til smartphones, fordi dine kunder er typerne, der finder dig via en computer. Det kan også være, at det slet ikke er noget, du har overvejet i udviklingen af dit website. Under alle omstændigheder kommer du ikke udenom at lave dit website responsivt, hvis du gerne vil findes på Google.
Google ved nemlig, at der findes et utal af forskellige skærmstørrelser. Da Google altid prioriterer brugeroplevelsen, vil de give responsive websites højere placeringer, eftersom brugeroplevelsen er bedre på et website, der tilpasser sig den enkelte brugers skærmstørrelse. Det er faktisk så vigtigt for Google, at de er gået over til ”mobile first indexing”. Det betyder, at de crawler mobilversionen af dit website, før de crawler desktopversionen. Derfor er det ufatteligt vigtigt, at du fixer det, hvis dit website ikke er responsivt.
Det første, du skal gøre, er at tjekke mobilvenligheden af dit website. Hvis denne test viser, at dit website ikke er mobilvenligt, skal du have udviklet et nyt responsivt webdesign.
Hos Nord Digital har vi fået udviklet vores eget CMS, der er toptunet til SEO. Hvis du ønsker, at vi skal hjælpe dig med at udvikle et nyt mobilvenligt design til dit website, er du velkommen til at kontakte os.
Ifølge statistikker fra Hubspot er det hele 60 % af smartphone-brugerne, der har kontaktet en lokal virksomhed gennem et klikbart telefonnummer. Det er en knap, du kan tilføje til fx din kontaktside, som gør dine besøgende i stand til at ringe direkte til dig ved at klikke på den. Du kan også lave selve telefonnummeret på dit site klikbart.
Det gør det meget nemmere for smartphone-brugere at ringe til dig, fordi de undgår selv at skulle skifte mellem apps for at taste dit telefonnummer. Hvis de klikker på knappen eller telefonnummeret, vil deres smartphone vise en pop-up, der spørger, om de vil ringe til dig.
I mange CMS er det ikke en standard-feature, at du kan tilføje et klikbart telefonnummer – i fx Wordpress er du ofte nødt til at tilføje et plugin for at få denne funktionalitet. Hvis din hjemmeside er lavet i nord CMS, kan du meget nemt tilføje et klikbart telefonnummer. Hvis du ikke kan finde funktionen til at lave et klikbart telefonnummer i dit CMS, har Google lavet en guide, der forklarer dig, hvordan du gør det.
Du kender det sikkert. Du laver en Google-søgning, finder et resultat du kan bruge, klikker på det, og så skal du vente 10 sekunder før, at websitet loader. Det er frustrerende. Det samme gælder for dine potentielle kunder. Google belønner brugervenlighed, og derfor er hjemmesiders hastighed et meget vigtigt parameter i rankingen.
Overordnet set er der to årsager til, at et langsomt website påvirker placeringerne i søgeresultaterne. For det første giver Google automatisk bedre placeringer til websites, der har en hurtigere hastighed, fordi brugerne ikke vil vente på informationen, og Google vil give brugerne så god en oplevelse som muligt.
For det andet bliver langsomme websites også straffet direkte af brugerne, fordi de efter få sekunder klikker væk og prøver et andet søgeresultat. Det øger din bounce-rate, hvilket også er et parameter, Google kigger på, når websites bliver ranket.
Det er altså dobbelt op på dårlig SEO, når dit website er langsomt.
Du kan tjekke dit websites hastighed ved at bruge Googles Page Speed-værktøj. Det giver dig en score på en skala fra 1-100. Hvis scoren ligger fra 90-100, er det godt, fra 50-89 er det okay, og hvis den ligger fra 0-49, er det skidt. Helt optimalt bør dit websites load-tid være under 500 ms, men det er ikke et realistisk mål for alle websites.
Scroller du længere ned på siden, forklarer Google, hvad problemerne er på din side, og hvad du skal gøre for at løse dem. Med andre ord skal du altså følge Googles anbefalinger til dit specifikke site for at forbedre hastigheden – og derved brugeroplevelsen og placeringen på Google.
Helt overordnet kan man alligevel sige, det er en god idé, at du sørger for at komprimere dine billeder. Ofte kan du reducere billedets filstørrelse med op til 50 % eller mere, uden at det resulterer i grynede billeder på websitet. Mange CMS gør det helt af sig selv, men det er alligevel en god idé at komprimere billedet, inden du uploader det for at være på den sikre side.
Hvis du mangler at oprette en Google My Business-konto, skal du skynde dig at gøre det. Det er nemlig et hurtigt og gratis SEO-trick, der virkelig kan gøre en forskel for dine placeringer. Årsagen er, at Google ønsker at finde den nemmeste og hurtigste vej til at levere søgeresultater. Hvis du opretter dig i Google My Business, giver du Google en genvej til at finde, crawle og ranke dit website.
Derudover fortæller du også Google, at du er interesseret i at blive fundet i deres søgemaskine, at dit website er up-to-date, og at du er samarbejdsvillig i forhold til deres systemer – det er med andre ord en mulighed for at score et par nemme pluspoint.
Det er meget nemt at oprette dig i Google My Business. Du går blot til oprettelsessiden og klikker på Start-knappen. Derefter vil Google bede om en række oplysninger som din virksomheds navn, hvor den er placeret geografisk, hvad du sælger af produkter/services og lignende. Du klikker dig blot igennem spørgsmålene og udfylder felterne så præcist som muligt.
Informationen hjælper Google til at ranke dit website på de søgeord, der passer til din forretning. Derfor er det en god idé at bruge lidt ekstra tid på at optimere din Google My Business-konto.
Du har måske lagt mærke til, at nogle URL’er begynder med http://, mens andre begynder med https://. Det er to forskellige protokoller, som bruges til kommunikation på internettet. Det er forkortelser for henholdsvis HyperText Transfer Protocol og HyperText Transfer Protocol Secure. Det er nemt at se, hvilken en af protokollerne dit website bruger. Du kan se det i adresselinjen i dit browservindue, når du besøger din hjemmeside.
Der er to store fordele ved at gøre brug af https i stedet for http.
Det er som regel nemt og smertefrit at skifte fra http til https. Hos dit webhotel kan du købe et SSL-certifikat (Secure Socket Layer-certifikat), som gør dit website tilgængeligt gennem https://.
Når du vil skifte fra http til https, skal du være opmærksom på følgende:
Det er værd at være opmærksom på, at du umiddelbart efter skiftet sandsynligvis vil tabe synlighed på Google, men den genvinder du kort tid efter. Og på længere sigt er det en god investering, fordi Google vil give dig langt bedre placeringer, når dit website er sikret gennem https.
Enhver side på dit website bør indeholde en række forskellige tekstelementer for, at Google kan crawle siden og forstå, hvad den indeholder.
De tekstelementer, som alle dine sider skal indeholde, er:
Det er forskelligt fra CMS til CMS, hvordan du redigerer de enkelte siders Sidetitel og Sidebeskrivelse. Til hjemmesider lavet i Wordpress skal du bruge et plugin, og i andre CMS kan du nemt tilgå og redigere Sidetitlen og Sidebeskrivelsen – det gælder fx det CMS, som vi hos Nord Digital udvikler websites i.
Kan du ikke finde et sted i dit CMS, hvor du kan tilgå Sidetitel og Sidebeskrivelse, kan du finde dem i sidens <head>-sektion. Sidetitlen finder du i koden som <title>eksempel</title>, og Sidebeskrivelsen finder du som <meta name="description"content="eksempel."/>
Overskrifter (headings) og brødtekst
Overskrifter og brødtekst er som regel nemme at ændre i dit websites editor. Det er for det meste et tekstfelt, hvor du kan skrive lige, hvad du har lyst til. I editoren er der typisk en værktøjsbar, hvor du kan vælge forskellige typer af overskrifter. Du kan skrive en overskrift og derefter markere den som hhv. ”Overskrift 1”, ”Overskrift 2” osv.
Har dit CMS ikke en teksteditor, skal du markere overskrifterne med deres respektive tags
<h1>Eksempel</h1>, <h2>Eksempel</h2>, <h3>Eksempel</h3>, <h4>Eksempel</h4>, <h5>Eksempel</h5>.
Billedtekster (ALT-tags)
Når du indsætter et billede på din side, vil der i dit CMS være en funktion, hvor du kan udfylde ALT-tagget.
Måske har du allerede tekst på dine sider, og du har sørget for at få styr på dine tekstelementer (se grund #7), men alligevel bliver du ikke fundet, når folk søger på de vigtige søgeord for din forretning. En grund til dette kan være, at du ikke har arbejdet med at inkorporere de vigtige søgeord på de rette steder i dit tekstindhold.
Det er ikke så ligetil endda at skrive søgeordsoptimerede tekster, og er du ikke så ferm med ord selv, kan det være en god idé at starte et samarbejde med en SEO-tekstforfatter. Vil du alligevel gerne gøre et forsøg selv, er der her en række tips til, hvordan du søgeordsoptimerer dine tekster.
En anden årsag til, at du ikke ranker på Google, kan være, at du ikke løbende opdaterer dit website med nyt indhold. Google vil gerne tilbyde det bedste indhold til deres brugere, og når et website løbende opdaterer sit indhold, vurderer Google det som værende mest aktuelt. Det er en af grundene til, at det hjælper på placeringerne.
En anden grund er, at jo flere søgeordsoptimerede sider dit website har, desto flere chancer har du for at få en høj placering i søgeresultaterne. Hvis du ovenikøbet producerer godt indhold – som fx blogindlæg, der er relevante for din målgruppe – vil dine besøgende få lyst til at dele dit indhold på deres sociale medier eller linke til det fra deres eget website. Derved er der også en chance for, at du får gratis backlinks til dit website.
Det er med andre ord kun positivt for dine Google-placeringer, hvis du sørger for løbende at opdatere dit website med nyt indhold.
Men hvor ofte skal websitet opdateres? Og hvordan skal du finde tid til det i din travle hverdag? Svaret på dette er en gennemtænkt contentplan. Det er en kalender, hvor du har udspecificeret, hvad du helt præcist skal skrive om hver uge. Det er en kunst at lave en god contentplan, men du kan komme langt ved at lave en brainstorm over de emner, der er vigtige for din forretning.
Tænk over, hvad der i løbet af et år er vigtigt for din forretning, og forsøg derefter at planlægge emner til hver måned. Når det er gjort, kan du finde på specifikke ideer til hvert emnes indhold. Når du kender hver måneds emne og hver uges specifikke idé, kan du planlægge din arbejdsuge efter, at du skal have tid til at skrive indhold til dit website. Vigtigst af alt ved du, hvad du skal skrive om, og du undgår at starte hver skrivesession på bar bund – på den måde bliver det blanke Word-dokument ikke lige så lammende, som det ellers kan være.
Der er rigtig mange forretninger, der har virksomhedsprofiler på de sociale medier – nogle poster indhold indimellem, og andre benytter sig af betalt annoncering. Det er dog langt fra alle, der sørger for at poste indhold på deres sociale medier med jævne mellemrum – og det har faktisk en betydning for placeringerne på Google, selv om man ikke skulle tro det.
Det er nemlig sådan, at Google ser på, hvor aktiv du er på de sociale medier, når siderne skal rangeres i søgeresultaterne. Hvis du gør alt andet rigtigt i forhold til SEO, men stadig ikke bliver fundet på side 1, kan manglende aktivitet på dine sociale medier-profiler være en del af årsagen.
Løsningen på dette problem er faktisk den samme som løsningen på grund #9. Det er meget nemmere at poste indhold løbende på de sociale medier, hvis man har lagt en plan for, hvad der skal postes hvornår. Fx kan du gøre reklame for de blogindlæg, du alligevel producerer hver eneste eller hver anden uge, på de sociale medier.
Det er dog en god idé at supplere dette med mere impulsive opslag. Er der sket noget sjovt på kontoret? Så post et billede af det på Instagram. Har du opdaget en interessant tendens inden for din forretnings fagområde? Så skriv et opslag om det på LinkedIn. Der er masser af muligheder for at lave indhold fra din hverdag til de sociale medier. Tricket er blot at lægge mærke til dem og derefter huske at poste dem.