Der er ingen tvivl om, at local SEO er afgørende for forretninger, hvis målgruppe helt eller delvist befinder sig indenfor en geografisk afgrænsning.
Ifølge en undersøgelse af SEO Tribunal er det hele 97 % af forbrugerne, der finder information om lokale forretninger online, og intet mindre end 78 % af alle lokale søgninger resulterer i et offline salg. Derudover er det 72 % af de forbrugere, der foretager en lokal søgning, som efterfølgende besøger en forretning i en radius på 10 km, ifølge statistikker fra Hubspot. Og det er ikke kun en gang imellem – 58 % af forbrugerne laver lokale søgninger dagligt, og for 89 % er det ugentligt, ifølge SEO-eksperten Neil Patel.
Du kan desuden være næsten sikker på, at dine konkurrenter, som har gode Google-placeringer, allerede gør brug af local SEO. Ifølge Hubspots Online Marketing Rapport for 2020 er local SEO i top-3 over de mest brugte SEO-teknikker sammen med hastighedsoptimering og mobilvenlighed.
Med andre ord: Hvis du er en forretning, der gerne vil have fat i lokale kunder, og du ikke allerede gør brug af local SEO, så går du glip af en masse trafik.
Local SEO minder meget om ganske almindelig søgemaskineoptimering − dog med den afgørende forskel, at der er tilføjet en geografisk afgræsning. Det betyder, at du optimerer dit website med henblik på at få topplaceringer på søgninger foretaget i et bestemt område. Det er meget gavnligt for fx restauranter eller håndværkere, der ønsker at blive fundet af folk i deres eget lokalområde.
Hos nord er vi eksperter i SEO, og mange af vores kunder er håndværkere, restaurationer og hoteller. Det er forretningstyper, der har stor gavn af at gøre brug af local SEO, og derfor har vi masser af erfaring i at hjælpe virksomheder med netop dette.
Vores SEO-specialister har samlet 10 trin til at få lokale kunder gennem SEO, og dem deler vi med dig herunder. Du kan enten læse alle trinnene igennem, eller du kan springe ned til dem, der virker mest relevante for dig.
Dine potentielle kunder skal kunne komme i kontakt med din forretning – og det skal være nemt og overskueligt at finde kontaktoplysningerne. Ellers er de hurtigt videre til en af dine konkurrenter. Derfor er det virkelig vigtigt, at du har en tydelig kontakt-side på din hjemmeside, og at ordet ”kontakt” indgår i sidens URL.
Kontaktsiden skal indeholde din virksomheds…
Hvis din virksomhed har flere adresser – fx hvis I har kontorer flere steder i landet – er det vigtigt, at de alle fremgår på kontaktsiden. Derudover er det også en god idé at tilføje samtlige adresser til dit websites footer – dette gælder dog kun, hvis der er tale om færre end 10 adresser.
Når man taler om local SEO, er det svært at komme udenom NAP. Det er et akronym, der står for Name – Address – Phone number. Det er med andre ord dine kontaktoplysninger, og det er enormt vigtigt, at de er ens på tværs af internettet. Det gælder både din egen hjemmeside, dine sociale medier og andre sites, hvor din forretning er nævnt.
Grunden til dette er, at Google gerne vil give deres brugere præcise og rigtige oplysninger. Hvis din forretning har gamle telefonnumre eller adresser stående forskellige steder på nettet, ved Google ikke, hvad der er de korrekte oplysninger og vælger derfor at rangere dit website lavt for at være på den sikre side. Google vægter nemlig brugervenlighed højt og tager ingen chancer overfor brugerne.
Derfor er det vigtigt, at du sørger for at have aktuelle kontaktoplysninger alle de steder, hvor din forretning fremgår på nettet – det kan fx være på dine sociale medier, Krak, De Gule Sider og lignende. Hvis du er i tvivl om, hvilke hjemmesider, der linker til din egen hjemmeside, kan du gøre brug af Ahrefs Backlink Checker. Den generer en liste over de sider, der linker direkte til dit site.
Ifølge statistikker fra Hubspot er det hele 60 % af smartphone-brugerne, der har kontaktet en lokal virksomhed gennem et klikbart telefonnummer. Det er en knap, du kan tilføje til fx din kontaktside, som gør dine besøgende i stand til at ringe direkte til dig ved at klikke på den. Du kan også lave selve telefonnummeret på dit site klikbart.
Det gør det meget nemmere for smartphone-brugere at ringe til dig, fordi de undgår selv at skulle skifte mellem apps for at taste dit telefonnummer. Hvis de klikker på knappen eller telefonnummeret, vil deres smartphone vise en pop-up, der spørger, om de vil ringe til dig.
I mange CMS er det ikke en standard-feature, at du kan tilføje et klikbart telefonnummer – i fx Wordpress er du ofte nødt til at tilføje et plugin for at få denne funktionalitet. Hvis din hjemmeside er lavet i nord CMS, kan du meget nemt tilføje et klikbart telefonnummer (se alle modulerne i vores CMS her). Hvis du ikke kan finde funktionen til at lave et klikbart telefonnummer i dit CMS, har Google lavet en guide, der forklarer dig, hvordan du gør det.
Hele pointen med at bruge tid og ressourcer på SEO er, at folk skal finde din forretning, ikke sandt? Især når det gælder local SEO, hvor du gerne vil have, at folk i dit lokalområde skal kende til din virksomhed. Derfor er det helt essentielt, at du tilføjer et Google Maps til dit website. Det forholder sig nemlig sådan, at hele 86 % bruger Google Maps til at finde en forretnings adresse, følge statistikker fra Hubspot.
Det er ikke alle CMS, der har det som en standard-feature, at du kan tilføje et Google Maps – i fx Wordpress skal du ofte tilføje et plugin. I nord CMS er det imidlertid meget nemt tilføje et Google Maps-kort – også med mere end én adresse (se alle modulerne i vores CMS her).
Kundeudtalelser på dit website er ikke kun en måde, du kan gøre potentielle kunder trygge ved at handle hos dig – det har faktisk også en betydning for Google. Det er nemlig et tegn på, at du har en reel forretning, og at du har tilfredse kunder, og det tæller som pluspoint, når Google skal bestemme dine placeringer. Kundeudtalelser kan både være kortere citater, men hvis du virkelig gerne vil gøre noget ud af det, kan du fx lave videocases suppleret med tekst.
Schema.org bruges som et fælles sprog mellem de store søgemaskiner – Google, Bing og Yahoo. Selvom Google er langt den største spiller på markedet, benyttes de andre søgemaskiner stadig. Især Bing anvendes af folk med Microsoft-computere, da det er Microsofts egen søgemaskine og derfor bruges som standard i deres browser, Microsoft Edge.
Når du gør brug af Schema, er det lettere for de forskellige søgemaskiner at forstå, hvad dit website handler om. Hvis du sørger for at tilføje det rette Schema Markup for lokale forretninger, fortæller du samtidig Google, at du er en lokal forretning, der ønsker lokale kunder. Til gengæld vil Google belønne dig med at booste dine placeringer i lokale søgeresultater.
Hall Analysis lavet et værktøj, der gør det let at opsætte Schema Markup. Her udfylder du blot felterne i en formular med informationer om din virksomhed som forretningstype, logo, adresse osv. Derefter genererer værktøjet en kode, som du skal indsætte i din hjemmesides <head> sektion. Når du har gjort dette, kan du teste, om dit Schema Markup virker vha. Googles testværktøj til structured data. Hvis den viser et skema med information om din virksomhed i højre side af skærmen, virker dit Schema Markup.
Google My Business er især vigtig, når det kommer til local SEO, fordi du derved får vist en detaljeret profilside, når man klikker på din lokation på Google Maps – læs mere om vigtigheden af Google Maps i trin #3. Derfor er det også godt at bruge tid og ressourcer på at optimere din Google My Business-profil, så oplysningerne er præcise og korrekte. Det giver dine potentielle kunder et bedre indtryk af din forretning, og igen viser det Google, at du er samarbejdsvillig, og det kan hurtigt give et boost til dine placeringer.
Det er vigtigt, at du sørger for at optimere indholdet på dine sociale medier, så det rammer den rette geografiske målgruppe. Det kan du gøre ved at tilføje din adresse til profilerne, vælge ”lokation”, når du lægger opslag op og bruge lokale hashtags som #mitaarhus eller #cph.
Når du har gjort dette, vil du være mere synlig overfor potentielle kunder i dit lokalområde. Google vil samtidigt lære mere om din forretning, hvilket vil hjælpe med at booste dine lokale placeringer.
Det er naturligvis vigtigt, at navnet på den by, hvori din forretning ligger, fremgår af kontaktsiden. Men derudover er det også vigtigt, at du nævner de byer, som du gerne vil have kunder fra. Det kan fx være et element på en landingside med en liste over de byer, du som håndværker kører ud til.
Hvis du ønsker gode placeringer på Google, er det imidlertid vigtigt, at du jævnligt producerer nyt indhold til dit website. Da det er begrænset, hvor mange sider man bør lave til sit website, er en blog ofte en god løsning. Her kan du skrive om din forretning, dine produkter, og hvilken værdi dine produkter skaber for dine kunder.
I samme ombæring er det vigtigt, at du producerer blogindlæg, der er fokuseret på lokalt indhold. Her skal du tænke over at inkludere navne på de vigtigste byer for dig samt nabolag i byerne, hvis det er større byer – fx Frederiksbjerg eller Trøjborg i Aarhus. Derudover kan det også være en god idé at bruge uofficielle termer, som de lokale bruger om områder i byen – fx Indre by i København.
Indholdet kan fx handle om lokale events eller happenings, hvor du som virksomhed deltager eller måske endda er vært for. Det kan også være en kundecase, hvor du beskriver en kunde fra en bestemt by, som er blevet meget glad for dit produkt eller den service, du har stået for.
Den jævnlige opdatering af dit website og lokale indholdsproduktion får Google til at crawle dit site oftere, og derved vil du hurtigere blive fundet i lokale søgninger.
Du kender det sikkert. Du besøger en ny by og skal finde et sted at spise frokost. Derfor laver du en google-søgning på ”frokost” efterfulgt af byens navn – fx ”frokost Aarhus”. Det øverste i søgeresultaterne er et Google Maps, hvorunder tre relevante restauranter bliver vist med indhold fra deres Google My Business-profil. De øverste organiske søgeresultater under dette er imidlertid sjældent konkrete restauranter, eftersom det er et søgeord med stor konkurrence. Det vil derimod typisk være internationale anbefalingsplatforme som Tripadvisor eller lokale blogs som Smag Aarhus. Netop derfor er det vigtigt, at du er repræsenteret på anbefalingsplatforme, der er relevante for din branche og dit lokalområde. I hotel- og restaurationsbranchen er Tripadvisor oplagt, og for fx håndværkere er Trustpilot og Anmeld Håndværker vigtige at være til stede på.
Kundeanmeldelser er faktisk et meget vigtigt SEO-værktøj. Undersøgelser viser, at 81 % af forbrugerne læser anmeldelser før et køb, og mere end 1 ud af 3 forbrugere efterlader selv anmeldelser og kommentarer på blogs og forummer. Vigtigst af alt er nok, at 79 % af forbrugerne fortæller, at online anmeldelser er en vigtig faktor i beslutningen om, hvor de skal handle.
Desværre forholder det sig sådan, at intet mindre end det bedste er godt nok, når folk læser anmeldelser. Uanset om du ingen anmeldelser har, eller hvis du har dårlige anmeldelser, vil du blive valgt fra, fordi det skaber utryghed hos dine potentielle kunder. Derfor er gode anmeldelser alfa og omega for din forretning.
For at få gode anmeldelser på fx Trustpilot kan du bede dine tilfredse kunder om at skrive et par linjer om jeres samarbejde og resultatet. Det er nemt og hurtigt – og glade kunder vil ofte gerne give udtryk for deres taknemmelighed. Det er dog vigtigt, at du ikke beder en masse kunder om det samtidigt, da en flod af gode anmeldelser kan virke mistænksomt overfor anbefalingsplatformene. Prøv i stedet at gøre det til et mål at spørge fx 1-2 kunder om måneden, om de er interesserede i at anmelde dig online – og sørg naturligvis for kun at spørge dem, der er glade og tilfredse.
Hos nord har vi mange års erfaring i at arbejde med SEO. Mange af vores kunder er fx håndværkere eller restauratører, der har en særlig interesse i at få kunder fra bestemte lokalområder. Derfor er vi også de helt rette til at hjælpe dig med at få fat i lokale kunder.
Du kan enten starte med at få lavet en gratis søgeordsanalyse hos os, hvorefter vi vil kontakte dig og fortælle dig om dine nuværende placeringer på Google samt potentialet ved et eventuelt SEO-samarbejde.
Du kan også kontakte os over enten telefon eller mail, og så kan vi drøfte dit udbytte af en SEO-aftale hos os.