Local SEO er en fantastisk teknik til dig, der vil have lokale kunder

Hvorfor skal jeg sætte mig ind i, hvad local SEO er?

Der er ingen tvivl om, at local SEO er afgørende for forretninger, hvis målgruppe helt eller delvist befinder sig indenfor en geografisk afgrænsning. 

Ifølge en undersøgelse af SEO Tribunal er det hele 97 % af forbrugerne, der finder information om lokale forretninger online, og intet mindre end 78 % af alle lokale søgninger resulterer i et offline salg. Derudover er det 72 % af de forbrugere, der foretager en lokal søgning, som efterfølgende besøger en forretning i en radius på 10 km, ifølge statistikker fra Hubspot. Og det er ikke kun en gang imellem – 58 % af forbrugerne laver lokale søgninger dagligt, og for 89 % er det ugentligt, ifølge SEO-eksperten Neil Patel


Du kan desuden være næsten sikker på, at dine konkurrenter, som har gode Google-placeringer, allerede gør brug af local SEO. Ifølge Hubspots Online Marketing Rapport for 2020 er local SEO i top-3 over de mest brugte SEO-teknikker sammen med hastighedsoptimering og mobilvenlighed. 


Med andre ord: Hvis du er en forretning, der gerne vil have fat i lokale kunder, og du ikke allerede gør brug af local SEO, så går du glip af en masse trafik.


Okay, jeg er overbevist – hvad er local SEO så? 

Local SEO minder meget om ganske almindelig søgemaskineoptimering − dog med den afgørende forskel, at der er tilføjet en geografisk afgræsning. Det betyder, at du optimerer dit website med henblik på at få topplaceringer på søgninger foretaget i et bestemt område. Det er meget gavnligt for fx restauranter eller håndværkere, der ønsker at blive fundet af folk i deres eget lokalområde.

10 trin til at få lokale kunder gennem SEO

Hos nord er vi eksperter i SEO, og mange af vores kunder er håndværkere, restaurationer og hoteller. Det er forretningstyper, der har stor gavn af at gøre brug af local SEO, og derfor har vi masser af erfaring i at hjælpe virksomheder med netop dette. 


Vores SEO-specialister har samlet 10 trin til at få lokale kunder gennem SEO, og dem deler vi med dig herunder. Du kan enten læse alle trinnene igennem, eller du kan springe ned til dem, der virker mest relevante for dig. 

Trin #1: Lav en god kontaktside 

Dine potentielle kunder skal kunne komme i kontakt med din forretning – og det skal være nemt og overskueligt at finde kontaktoplysningerne. Ellers er de hurtigt videre til en af dine konkurrenter. Derfor er det virkelig vigtigt, at du har en tydelig kontakt-side på din hjemmeside, og at ordet ”kontakt” indgår i sidens URL. 


Kontaktsiden skal indeholde din virksomheds… 


  • Navn 
  • Adresse 
  • Telefonnummer 
  • E-mail 


Hvis din virksomhed har flere adresser – fx hvis I har kontorer flere steder i landet – er det vigtigt, at de alle fremgår på kontaktsiden. Derudover er det også en god idé at tilføje samtlige adresser til dit websites footer – dette gælder dog kun, hvis der er tale om færre end 10 adresser. 

Trin #2: Vær konsekvent med dine kontaktoplysninger på tværs af websites 

Når man taler om local SEO, er det svært at komme udenom NAP. Det er et akronym, der står for Name – Address – Phone number. Det er med andre ord dine kontaktoplysninger, og det er enormt vigtigt, at de er ens på tværs af internettet. Det gælder både din egen hjemmeside, dine sociale medier og andre sites, hvor din forretning er nævnt. 


Grunden til dette er, at Google gerne vil give deres brugere præcise og rigtige oplysninger. Hvis din forretning har gamle telefonnumre eller adresser stående forskellige steder på nettet, ved Google ikke, hvad der er de korrekte oplysninger og vælger derfor at rangere dit website lavt for at være på den sikre side. Google vægter nemlig brugervenlighed højt og tager ingen chancer overfor brugerne. 


Derfor er det vigtigt, at du sørger for at have aktuelle kontaktoplysninger alle de steder, hvor din forretning fremgår på nettet – det kan fx være på dine sociale medier, Krak, De Gule Sider og lignende. Hvis du er i tvivl om, hvilke hjemmesider, der linker til din egen hjemmeside, kan du gøre brug af Ahrefs Backlink Checker. Den generer en liste over de sider, der linker direkte til dit site. 

Trin #3: Sørg for at have et klikbart telefonnummer 

Ifølge statistikker fra Hubspot er det hele 60 % af smartphone-brugerne, der har kontaktet en lokal virksomhed gennem et klikbart telefonnummer. Det er en knap, du kan tilføje til fx din kontaktside, som gør dine besøgende i stand til at ringe direkte til dig ved at klikke på den. Du kan også lave selve telefonnummeret på dit site klikbart. 


Det gør det meget nemmere for smartphone-brugere at ringe til dig, fordi de undgår selv at skulle skifte mellem apps for at taste dit telefonnummer. Hvis de klikker på knappen eller telefonnummeret, vil deres smartphone vise en pop-up, der spørger, om de vil ringe til dig. 


I mange CMS er det ikke en standard-feature, at du kan tilføje et klikbart telefonnummer – i fx Wordpress er du ofte nødt til at tilføje et plugin for at få denne funktionalitet. Hvis din hjemmeside er lavet i nord CMS, kan du meget nemt tilføje et klikbart telefonnummer (se alle modulerne i vores CMS her). Hvis du ikke kan finde funktionen til at lave et klikbart telefonnummer i dit CMS, har Google lavet en guide, der forklarer dig, hvordan du gør det. 

Trin #4: Tilføj et Google Maps til dit website 

Hele pointen med at bruge tid og ressourcer på SEO er, at folk skal finde din forretning, ikke sandt? Især når det gælder local SEO, hvor du gerne vil have, at folk i dit lokalområde skal kende til din virksomhed. Derfor er det helt essentielt, at du tilføjer et Google Maps til dit website. Det forholder sig nemlig sådan, at hele 86 % bruger Google Maps til at finde en forretnings adresse, følge statistikker fra Hubspot


Det er ikke alle CMS, der har det som en standard-feature, at du kan tilføje et Google Maps – i fx Wordpress skal du ofte tilføje et plugin. I nord CMS er det imidlertid meget nemt tilføje et Google Maps-kort – også med mere end én adresse (se alle modulerne i vores CMS her). 

Trin #5: Tilføj kundeudtalelser til dit website 

Kundeudtalelser på dit website er ikke kun en måde, du kan gøre potentielle kunder trygge ved at handle hos dig – det har faktisk også en betydning for Google. Det er nemlig et tegn på, at du har en reel forretning, og at du har tilfredse kunder, og det tæller som pluspoint, når Google skal bestemme dine placeringer. Kundeudtalelser kan både være kortere citater, men hvis du virkelig gerne vil gøre noget ud af det, kan du fx lave videocases suppleret med tekst. 

Trin #6: Brug schema på dit website 

Schema.org bruges som et fælles sprog mellem de store søgemaskiner – Google, Bing og Yahoo. Selvom Google er langt den største spiller på markedet, benyttes de andre søgemaskiner stadig. Især Bing anvendes af folk med Microsoft-computere, da det er Microsofts egen søgemaskine og derfor bruges som standard i deres browser, Microsoft Edge. 


Når du gør brug af Schema, er det lettere for de forskellige søgemaskiner at forstå, hvad dit website handler om. Hvis du sørger for at tilføje det rette Schema Markup for lokale forretninger, fortæller du samtidig Google, at du er en lokal forretning, der ønsker lokale kunder. Til gengæld vil Google belønne dig med at booste dine placeringer i lokale søgeresultater. 


Hall Analysis lavet et værktøj, der gør det let at opsætte Schema Markup. Her udfylder du blot felterne i en formular med informationer om din virksomhed som forretningstype, logo, adresse osv. Derefter genererer værktøjet en kode, som du skal indsætte i din hjemmesides <head> sektion. Når du har gjort dette, kan du teste, om dit Schema Markup virker vha. Googles testværktøj til structured data. Hvis den viser et skema med information om din virksomhed i højre side af skærmen, virker dit Schema Markup. 

Trin #7: Sørg for at have en optimeret Google My Business-profil
Google My Business er et vigtigt værktøj i søgemaskineoptimeringen af dit website. For det første viser det Google, at du er interesseret i at få gode placeringer, fordi du er samarbejdsvillig og gerne vil bruge Googles værktøjer og systemer. Derudover gør det også Google opmærksom på, at dit website eksisterer, og derfor vil Google oftere crawle dit website for nyt indhold, der skal indekseres og rankes. 


Google My Business er især vigtig, når det kommer til local SEO, fordi du derved får vist en detaljeret profilside, når man klikker på din lokation på Google Maps – læs mere om vigtigheden af Google Maps i trin #3. Derfor er det også godt at bruge tid og ressourcer på at optimere din Google My Business-profil, så oplysningerne er præcise og korrekte. Det giver dine potentielle kunder et bedre indtryk af din forretning, og igen viser det Google, at du er samarbejdsvillig, og det kan hurtigt give et boost til dine placeringer. 

Trin #8: Optimer dine sociale medier i forhold til geografisk placering 

Det er vigtigt, at du sørger for at optimere indholdet på dine sociale medier, så det rammer den rette geografiske målgruppe. Det kan du gøre ved at tilføje din adresse til profilerne, vælge ”lokation”, når du lægger opslag op og bruge lokale hashtags som #mitaarhus eller #cph. 


Når du har gjort dette, vil du være mere synlig overfor potentielle kunder i dit lokalområde. Google vil samtidigt lære mere om din forretning, hvilket vil hjælpe med at booste dine lokale placeringer. 

Trin #9: Sørg for at lave lokalt indhold på dit website 

Det er naturligvis vigtigt, at navnet på den by, hvori din forretning ligger, fremgår af kontaktsiden. Men derudover er det også vigtigt, at du nævner de byer, som du gerne vil have kunder fra. Det kan fx være et element på en landingside med en liste over de byer, du som håndværker kører ud til. 



Hvis du ønsker gode placeringer på Google, er det imidlertid vigtigt, at du jævnligt producerer nyt indhold til dit website. Da det er begrænset, hvor mange sider man bør lave til sit website, er en blog ofte en god løsning. Her kan du skrive om din forretning, dine produkter, og hvilken værdi dine produkter skaber for dine kunder. 


I samme ombæring er det vigtigt, at du producerer blogindlæg, der er fokuseret på lokalt indhold. Her skal du tænke over at inkludere navne på de vigtigste byer for dig samt nabolag i byerne, hvis det er større byer – fx Frederiksbjerg eller Trøjborg i Aarhus. Derudover kan det også være en god idé at bruge uofficielle termer, som de lokale bruger om områder i byen – fx Indre by i København. 


Indholdet kan fx handle om lokale events eller happenings, hvor du som virksomhed deltager eller måske endda er vært for. Det kan også være en kundecase, hvor du beskriver en kunde fra en bestemt by, som er blevet meget glad for dit produkt eller den service, du har stået for. 


Den jævnlige opdatering af dit website og lokale indholdsproduktion får Google til at crawle dit site oftere, og derved vil du hurtigere blive fundet i lokale søgninger. 

Trin #10: Brug ressourcer på at få dine kunder til at anmelde dig på relevante platforme 

Du kender det sikkert. Du besøger en ny by og skal finde et sted at spise frokost. Derfor laver du en google-søgning på ”frokost” efterfulgt af byens navn – fx ”frokost Aarhus”. Det øverste i søgeresultaterne er et Google Maps, hvorunder tre relevante restauranter bliver vist med indhold fra deres Google My Business-profil. De øverste organiske søgeresultater under dette er imidlertid sjældent konkrete restauranter, eftersom det er et søgeord med stor konkurrence. Det vil derimod typisk være internationale anbefalingsplatforme som Tripadvisor eller lokale blogs som Smag Aarhus. Netop derfor er det vigtigt, at du er repræsenteret på anbefalingsplatforme, der er relevante for din branche og dit lokalområde. I hotel- og restaurationsbranchen er Tripadvisor oplagt, og for fx håndværkere er Trustpilot og Anmeld Håndværker vigtige at være til stede på. 


Kundeanmeldelser er faktisk et meget vigtigt SEO-værktøj. Undersøgelser viser, at 81 % af forbrugerne læser anmeldelser før et køb, og mere end 1 ud af 3 forbrugere efterlader selv anmeldelser og kommentarer på blogs og forummer. Vigtigst af alt er nok, at 79 % af forbrugerne fortæller, at online anmeldelser er en vigtig faktor i beslutningen om, hvor de skal handle. 


Desværre forholder det sig sådan, at intet mindre end det bedste er godt nok, når folk læser anmeldelser. Uanset om du ingen anmeldelser har, eller hvis du har dårlige anmeldelser, vil du blive valgt fra, fordi det skaber utryghed hos dine potentielle kunder. Derfor er gode anmeldelser alfa og omega for din forretning. 


For at få gode anmeldelser på fx Trustpilot kan du bede dine tilfredse kunder om at skrive et par linjer om jeres samarbejde og resultatet. Det er nemt og hurtigt – og glade kunder vil ofte gerne give udtryk for deres taknemmelighed. Det er dog vigtigt, at du ikke beder en masse kunder om det samtidigt, da en flod af gode anmeldelser kan virke mistænksomt overfor anbefalingsplatformene. Prøv i stedet at gøre det til et mål at spørge fx 1-2 kunder om måneden, om de er interesserede i at anmelde dig online – og sørg naturligvis for kun at spørge dem, der er glade og tilfredse. 

Har du brug for hjælp til local SEO? 

Hos nord har vi mange års erfaring i at arbejde med SEO. Mange af vores kunder er fx håndværkere eller restauratører, der har en særlig interesse i at få kunder fra bestemte lokalområder. Derfor er vi også de helt rette til at hjælpe dig med at få fat i lokale kunder. 


Du kan enten starte med at få lavet en 
gratis søgeordsanalyse hos os, hvorefter vi vil kontakte dig og fortælle dig om dine nuværende placeringer på Google samt potentialet ved et eventuelt SEO-samarbejde.


Du kan også kontakte os over enten telefon eller mail, og så kan vi drøfte dit udbytte af en SEO-aftale hos os. 

Af Jesper Stie Tommerup Andersen 26. oktober 2023
Torsdag den 5. oktober 2023 lå der et helt særligt brev i vores postkasse fra Børsen med beskeden om, at nords digitale selskab nu tilhører den eksklusive gruppe af danske virksomheder, der er kåret som Børsen Gazelle 2023 . Det skal naturligvis fejres, og i den anledning fortæller vores administrerende direktør, Torben Sand, om, hvilken betydning kåringen har haft og kommer til at få.
Af Anne Loudal 10. oktober 2023
Vi skal udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer gennem spændende opgaver og en stærk teamånd, hvor alle hjælper hinanden – på den måde skaber vi størst værdi; både internt og for vores kunder, mener Niels Christian Harkjær, Head of Sales hos nord.
Af Mia Tolstrup 4. oktober 2023
Af og til taler vi med virksomheder, som fravælger at bruge trykte medier i deres markedsføring af hensyn til miljøet. Men det er der faktisk slet ingen grund til, for tryksager kan sagtens produceres med bæredygtig omtanke. Vil du vide hvordan? Sammen med to af vores samarbejdspartnere, PE offset og Arctic Paper , gør vi dig klogere i dette indlæg. Hos nord kan vi stemple mere end 95 procent af vores omtrent 1.500.000 årlige tryksager med ’ Trykt i Danmark ’-mærket. På den måde mindsker vi ikke blot CO 2 -udslippet ved at gøre transportvejen så kort som muligt. Vi sikrer også, at de er trykt i verdens grønneste grafiske branche, da danske trykkerier arbejder under nogle meget høje miljøstandarder. Oppe på miljømærkerne PE Offset i Varde er et af de trykkerier, vi samarbejder med, og de kan beregne, hvor meget CO 2 produktionen af den enkelte tryksag genererer. Det betyder, at vi mod betaling af en merpris kan få klimakompenseret vores tryksager. Til gengæld køber PE Offset kvoter hos en udbyder, som bruger pengene til klimaforbedringsprojekter, der er med til at nedbringe verdens samlede CO 2 -udledning. Men trykkeriet gør også meget for at værne om miljøet inden for deres egne rammer. PE Offset mærker alle deres tryksager med Svanemærket , hvilket sikrer, at produktet lever op til nogle af verdens skrappeste miljøkrav i hele sin livscyklus. ”For eksempel trykker vi kun på Svanemærket papir, vi bruger udelukkende vegetabilske trykfarver og ingen farlige kemiske stoffer i produktionen. Vi forsøger at have så lidt fraskær som muligt, og det papir, vi skærer fra, bliver sendt til genbrug. Derudover bruger vi udelukkende strøm fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller og solceller,” fortæller Peter Nyborg, direktør for PE Offset. Svanemærket stiller også krav om, at papiret er fremstillet af lovligt, sporbart træ. PE Offset bruger desuden FSC-certificeret papir, der stammer fra ansvarligt skovbrug – primært i Skandinavien – hvor der plantes tre nye træer for hvert træ, der fældes.
14. juni 2023
Når man ønsker at nå ud til sit marked, er det helt centralt, at man kender sin modtager. Derfor må man klart definere sin målgruppe for at sikre, at ens produkt eller service kun når ud til dem, for hvem det er relevant – og her kommer segmentering ind i billedet. Tidligere kunne markedsføring sammenlignes med at skyde med spredehagl, fordi man ikke havde værktøjet til at kontrollere, hvor budskabet havnede – men sådan er det ikke i dag. Med segmentering kan man stile materialet direkte til modtageren og sikre, at det kun er de rigtige, der ser det indhold, man ønsker at udsende – enten online eller offline. Dermed kan man slå fast, at segmentering som redskab har været revolutionerende inden for moderne markedsføring: ” Segmentering er et redskab, der gør træfsikkerheden meget skarpere. Man undgår at skyde med spredehagl og når i stedet ud til dem, for hvem produktet har allermest relevans. Med segmentering højner man dermed sin relevans, sin professionalisme; og så sparer man faktisk også penge, ” forklarer Torben Hangaard, som er Head of Print & Distributions hos nord. Netværk af dataleverandører Præcision er alfa og omega, når man skal ramme sin målgruppe – og derfor er det helt essentielt, at modtageren defineres tidligt i processen. Når vi skal producere en ny tryksag, sørger vi derfor indledningsvist for at definere en målgruppe, der passer til produktet. Herefter trykker vi materialet og sørger for, at hvert eneste eksemplar af materialet, hvad enten det er en brochure, et magasin, en flyer eller en avis, sendes individuelt til de modtagere, der matcher målgruppen.
Share by: