Influencer marketing er en støt voksende – og med god grund. Brugen af influencers er nemlig en effektiv strategi for en virksomhed, der ønsker, at nye kunder skal få øje på virksomhedens brand og produkter. Men hvad er det lige, der gør influencer marketing så smart? Vi giver en forklaring her. 


1 / Troværdigt 

Den største styrke ved influencer marketing er troværdigheden. Mange influencere og bloggere har befundet sig på de sociale platforme i årevis og således opbygget et stort netværk af følgere, der nærer en tæt relation til vedkommende. Det betyder, at følgere af en given influencer er mere modtagelige over for avertissement og sponsoreret indhold, der præsenteres af en influencer, de har tillid til, frem for reklameindhold sendt direkte fra virksomheden. Dette betyder dog ikke, at følgerne er naive – de stoler blot mere på, hvad influenceren kan sige om brandet, fremfor hvad brandet kan sige om sig selv. 
 

2 / Skarpere indhold 

Facebook, Instagram, YouTube, SnapChat og blogindlæg er blot nogle af de platforme, som influencerne bruger til interagere med deres følgere. De kender de sociale platforme ud og ind og er vant til at lave godt indhold, som skaber blikfang og lokker nye følgere til – hvorfor ikke drage nytte af dette? Influenceren kender sin målgruppe og ved, hvordan dit brand bedst præsenteres for denne. Når du indgår et samarbejde med en dygtig influencer, får du derfor et skarpt og velovervejet indhold, der med al sandsynlighed vil klare sig bedre, end hvis det blev udsendt direkte fra jeres virksomhed. 


3 / Når ud til flere målgrupper 

Influencere er garvede fagfolk inden for sociale medier, og de kender de helt rigtige metoder, når det gælder branding og eksponering af produkter. Måske har du hele tiden overset en ellers relevant målgruppe, fordi du har anvendt gamle strategier, men med en ferm influencer kan du nå målgrupper, du hidtil har misset – og som du måske slet ikke vidste, du havde. Nye målgrupper betyder kunder – og kontakten skal du ikke bekymre dig om, for den er allerede etableret af influenceren. 


4 / Andre influencere kan blive interesserede

Der er mange fordele ved at indgå samarbejde med en indflydelsesrig influencer. Et er, at vedkommende typisk har en masse følgere, hvilket betyder, at dit brand eksponeres for mange flere personer. En anden fordel er, at indflydelsesrige og populære influencere gerne følges af andre influencere eller bloggere. Hvis dit brand er stærkt nok, kan det betyde, at andre influencere ligeledes får lyst til at blive ambassadører for det - og så ruller marketing-bussen pludselig stærkt.


Husk: Vælg kun troværdige influencere, der kender til loven

Det er afgørende, at man vælger en influencer eller blogger, der fremstår troværdig. Købte likes, falske profiler og lignende er ikke noget, som en virksomhed ønsker at blive associeret med, så gør dit forarbejde grundigt, inden du tager kontakt til den influencer, du ønsker at samarbejde med. Endvidere er det væsentligt at sikre sig, at den pågældende influencer kender til reglerne for sponsoreret indhold. Det skal altid være tydeligt, at der er tale om sponsoreret indhold – ellers kan det få store konsekvenser for dig og de influencere, du benytter. 


FAKTA 

Influencermarketing er strategisk inddragelse af influencere til markedsføring og branding af virksomheden på sociale platforme såsom Instagram og Facebook samt blogs. 

Af Jesper Stie Tommerup Andersen 26. oktober 2023
Torsdag den 5. oktober 2023 lå der et helt særligt brev i vores postkasse fra Børsen med beskeden om, at nords digitale selskab nu tilhører den eksklusive gruppe af danske virksomheder, der er kåret som Børsen Gazelle 2023 . Det skal naturligvis fejres, og i den anledning fortæller vores administrerende direktør, Torben Sand, om, hvilken betydning kåringen har haft og kommer til at få.
Af Anne Loudal 10. oktober 2023
Vi skal udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer gennem spændende opgaver og en stærk teamånd, hvor alle hjælper hinanden – på den måde skaber vi størst værdi; både internt og for vores kunder, mener Niels Christian Harkjær, Head of Sales hos nord.
Af Mia Tolstrup 4. oktober 2023
Af og til taler vi med virksomheder, som fravælger at bruge trykte medier i deres markedsføring af hensyn til miljøet. Men det er der faktisk slet ingen grund til, for tryksager kan sagtens produceres med bæredygtig omtanke. Vil du vide hvordan? Sammen med to af vores samarbejdspartnere, PE offset og Arctic Paper , gør vi dig klogere i dette indlæg. Hos nord kan vi stemple mere end 95 procent af vores omtrent 1.500.000 årlige tryksager med ’ Trykt i Danmark ’-mærket. På den måde mindsker vi ikke blot CO 2 -udslippet ved at gøre transportvejen så kort som muligt. Vi sikrer også, at de er trykt i verdens grønneste grafiske branche, da danske trykkerier arbejder under nogle meget høje miljøstandarder. Oppe på miljømærkerne PE Offset i Varde er et af de trykkerier, vi samarbejder med, og de kan beregne, hvor meget CO 2 produktionen af den enkelte tryksag genererer. Det betyder, at vi mod betaling af en merpris kan få klimakompenseret vores tryksager. Til gengæld køber PE Offset kvoter hos en udbyder, som bruger pengene til klimaforbedringsprojekter, der er med til at nedbringe verdens samlede CO 2 -udledning. Men trykkeriet gør også meget for at værne om miljøet inden for deres egne rammer. PE Offset mærker alle deres tryksager med Svanemærket , hvilket sikrer, at produktet lever op til nogle af verdens skrappeste miljøkrav i hele sin livscyklus. ”For eksempel trykker vi kun på Svanemærket papir, vi bruger udelukkende vegetabilske trykfarver og ingen farlige kemiske stoffer i produktionen. Vi forsøger at have så lidt fraskær som muligt, og det papir, vi skærer fra, bliver sendt til genbrug. Derudover bruger vi udelukkende strøm fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller og solceller,” fortæller Peter Nyborg, direktør for PE Offset. Svanemærket stiller også krav om, at papiret er fremstillet af lovligt, sporbart træ. PE Offset bruger desuden FSC-certificeret papir, der stammer fra ansvarligt skovbrug – primært i Skandinavien – hvor der plantes tre nye træer for hvert træ, der fældes.
14. juni 2023
Når man ønsker at nå ud til sit marked, er det helt centralt, at man kender sin modtager. Derfor må man klart definere sin målgruppe for at sikre, at ens produkt eller service kun når ud til dem, for hvem det er relevant – og her kommer segmentering ind i billedet. Tidligere kunne markedsføring sammenlignes med at skyde med spredehagl, fordi man ikke havde værktøjet til at kontrollere, hvor budskabet havnede – men sådan er det ikke i dag. Med segmentering kan man stile materialet direkte til modtageren og sikre, at det kun er de rigtige, der ser det indhold, man ønsker at udsende – enten online eller offline. Dermed kan man slå fast, at segmentering som redskab har været revolutionerende inden for moderne markedsføring: ” Segmentering er et redskab, der gør træfsikkerheden meget skarpere. Man undgår at skyde med spredehagl og når i stedet ud til dem, for hvem produktet har allermest relevans. Med segmentering højner man dermed sin relevans, sin professionalisme; og så sparer man faktisk også penge, ” forklarer Torben Hangaard, som er Head of Print & Distributions hos nord. Netværk af dataleverandører Præcision er alfa og omega, når man skal ramme sin målgruppe – og derfor er det helt essentielt, at modtageren defineres tidligt i processen. Når vi skal producere en ny tryksag, sørger vi derfor indledningsvist for at definere en målgruppe, der passer til produktet. Herefter trykker vi materialet og sørger for, at hvert eneste eksemplar af materialet, hvad enten det er en brochure, et magasin, en flyer eller en avis, sendes individuelt til de modtagere, der matcher målgruppen.
Share by: