Den største styrke ved influencer marketing er troværdigheden. Mange influencere og bloggere har befundet sig på de sociale platforme i årevis og således opbygget et stort netværk af følgere, der nærer en tæt relation til vedkommende. Det betyder, at følgere af en given influencer er mere modtagelige over for avertissement og sponsoreret indhold, der præsenteres af en influencer, de har tillid til, frem for reklameindhold sendt direkte fra virksomheden. Dette betyder dog ikke, at følgerne er naive – de stoler blot mere på, hvad influenceren kan sige om brandet, fremfor hvad brandet kan sige om sig selv.
Facebook, Instagram, YouTube, SnapChat og blogindlæg er blot nogle af de platforme, som influencerne bruger til interagere med deres følgere. De kender de sociale platforme ud og ind og er vant til at lave godt indhold, som skaber blikfang og lokker nye følgere til – hvorfor ikke drage nytte af dette? Influenceren kender sin målgruppe og ved, hvordan dit brand bedst præsenteres for denne. Når du indgår et samarbejde med en dygtig influencer, får du derfor et skarpt og velovervejet indhold, der med al sandsynlighed vil klare sig bedre, end hvis det blev udsendt direkte fra jeres virksomhed.
Influencere er garvede fagfolk inden for sociale medier, og de kender de helt rigtige metoder, når det gælder branding og eksponering af produkter. Måske har du hele tiden overset en ellers relevant målgruppe, fordi du har anvendt gamle strategier, men med en ferm influencer kan du nå målgrupper, du hidtil har misset – og som du måske slet ikke vidste, du havde. Nye målgrupper betyder kunder – og kontakten skal du ikke bekymre dig om, for den er allerede etableret af influenceren.
Der er mange fordele ved at indgå samarbejde med en indflydelsesrig influencer. Et er, at vedkommende typisk har en masse følgere, hvilket betyder, at dit brand eksponeres for mange flere personer. En anden fordel er, at indflydelsesrige og populære influencere gerne følges af andre influencere eller bloggere. Hvis dit brand er stærkt nok, kan det betyde, at andre influencere ligeledes får lyst til at blive ambassadører for det - og så ruller marketing-bussen pludselig stærkt.
Det er afgørende, at man vælger en influencer eller blogger, der fremstår troværdig. Købte likes, falske profiler og lignende er ikke noget, som en virksomhed ønsker at blive associeret med, så gør dit forarbejde grundigt, inden du tager kontakt til den influencer, du ønsker at samarbejde med. Endvidere er det væsentligt at sikre sig, at den pågældende influencer kender til reglerne for sponsoreret indhold. Det skal altid være tydeligt, at der er tale om sponsoreret indhold – ellers kan det få store konsekvenser for dig og de influencere, du benytter.
Influencermarketing er strategisk inddragelse af influencere til markedsføring og branding af virksomheden på sociale platforme såsom Instagram og Facebook samt blogs.