Du møder dem, når du bladrer gennem et magasin hos tandlægen. Du møder dem, når du læser din morgenavis. Du møder dem, når du scroller gennem dit feed på Instagram. Advertorials stormer resolut frem i mediebilledet, og tendensen kan være til fordel for både annoncøren, mediet og forbrugeren.


Den bannerblinde forbruger

Forbrugeren er efterhånden så velbevandret i reklamernes verden, at hun eller han er blevet blind over for reklamebanneret. Når øjnene glider hen over et medie, sorteres de tydelige reklamer ofte helt ubevidst fra, fordi blikket forstår at frasortere irrelevant information. For forbrugeren er det en smart og automatiseret funktion, så hverdagens flow ikke konstant afbrydes af produkttilbud. 
 

Hvad er en advertorial?

En advertorial er en reklame som indgår i et medie. Det kan for eksempel være en annonce, som optræder i et magasin. Både tema, layout og sprog matcher mediets kontekst, så annoncen harmoniserer med resten af magasinet – på den måde svæver en advertorial i grænselandet mellem reklame og journalistik. En advertorial ligner magasinets resterende artikler, og derfor sorteres den ikke fra af forbrugerblikket på samme måde som en traditionel reklame. 


Storytelling gennem sprog og layout

Den gode historie har altid været incitament for opmærksomme øjne og lyttende ører. En god historie kan aktivere både følelserne og fantasien, og herigennem er det muligt at vække forbrugerens interesse for et produkt. Derfor er storytelling enormt vigtigt i markedsføringsregi. Kunsten er at underholde og overtale læseren på én og samme tid. Det gør en advertorial både gennem temaet, sproget og layoutet. 


I tråd med forbrugerens interesse

I Danmark skal det fremgå helt eksplicit, når en annonce er købt og betalt. Det er ikke målet at føre forbrugeren bag lyset med en advertorial – målet er snarere at styre udenom bannerblindheden ved at trække på andre virkemidler. På den måde kan man som annoncør nå sin forbruger gennem reel værdi, fordi en advertorial matcher den interesse, forbrugeren allerede har.


nord giver dine advertorials liv

Hos nord er vi specialiseret i vedkommende og spændende advertorials. Vi ved, at virksomheder kan opbygge profitable relationer gennem advertorials, medier kan skabe luft i økonomien og at forbrugeren oplyses gennem tilbud, der har reel værdi. 


Skal nord give liv til din virksomhed gennem vedkommende og spændende advertorials? Kontakt vores marketingschef Dennis Bækgaard Stotz på 3697 0075 eller db@nordnord.dk for at høre mere.

Af Jesper Stie Tommerup Andersen 26. oktober 2023
Torsdag den 5. oktober 2023 lå der et helt særligt brev i vores postkasse fra Børsen med beskeden om, at nords digitale selskab nu tilhører den eksklusive gruppe af danske virksomheder, der er kåret som Børsen Gazelle 2023 . Det skal naturligvis fejres, og i den anledning fortæller vores administrerende direktør, Torben Sand, om, hvilken betydning kåringen har haft og kommer til at få.
Af Anne Loudal 10. oktober 2023
Vi skal udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer gennem spændende opgaver og en stærk teamånd, hvor alle hjælper hinanden – på den måde skaber vi størst værdi; både internt og for vores kunder, mener Niels Christian Harkjær, Head of Sales hos nord.
Af Mia Tolstrup 4. oktober 2023
Af og til taler vi med virksomheder, som fravælger at bruge trykte medier i deres markedsføring af hensyn til miljøet. Men det er der faktisk slet ingen grund til, for tryksager kan sagtens produceres med bæredygtig omtanke. Vil du vide hvordan? Sammen med to af vores samarbejdspartnere, PE offset og Arctic Paper , gør vi dig klogere i dette indlæg. Hos nord kan vi stemple mere end 95 procent af vores omtrent 1.500.000 årlige tryksager med ’ Trykt i Danmark ’-mærket. På den måde mindsker vi ikke blot CO 2 -udslippet ved at gøre transportvejen så kort som muligt. Vi sikrer også, at de er trykt i verdens grønneste grafiske branche, da danske trykkerier arbejder under nogle meget høje miljøstandarder. Oppe på miljømærkerne PE Offset i Varde er et af de trykkerier, vi samarbejder med, og de kan beregne, hvor meget CO 2 produktionen af den enkelte tryksag genererer. Det betyder, at vi mod betaling af en merpris kan få klimakompenseret vores tryksager. Til gengæld køber PE Offset kvoter hos en udbyder, som bruger pengene til klimaforbedringsprojekter, der er med til at nedbringe verdens samlede CO 2 -udledning. Men trykkeriet gør også meget for at værne om miljøet inden for deres egne rammer. PE Offset mærker alle deres tryksager med Svanemærket , hvilket sikrer, at produktet lever op til nogle af verdens skrappeste miljøkrav i hele sin livscyklus. ”For eksempel trykker vi kun på Svanemærket papir, vi bruger udelukkende vegetabilske trykfarver og ingen farlige kemiske stoffer i produktionen. Vi forsøger at have så lidt fraskær som muligt, og det papir, vi skærer fra, bliver sendt til genbrug. Derudover bruger vi udelukkende strøm fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller og solceller,” fortæller Peter Nyborg, direktør for PE Offset. Svanemærket stiller også krav om, at papiret er fremstillet af lovligt, sporbart træ. PE Offset bruger desuden FSC-certificeret papir, der stammer fra ansvarligt skovbrug – primært i Skandinavien – hvor der plantes tre nye træer for hvert træ, der fældes.
14. juni 2023
Når man ønsker at nå ud til sit marked, er det helt centralt, at man kender sin modtager. Derfor må man klart definere sin målgruppe for at sikre, at ens produkt eller service kun når ud til dem, for hvem det er relevant – og her kommer segmentering ind i billedet. Tidligere kunne markedsføring sammenlignes med at skyde med spredehagl, fordi man ikke havde værktøjet til at kontrollere, hvor budskabet havnede – men sådan er det ikke i dag. Med segmentering kan man stile materialet direkte til modtageren og sikre, at det kun er de rigtige, der ser det indhold, man ønsker at udsende – enten online eller offline. Dermed kan man slå fast, at segmentering som redskab har været revolutionerende inden for moderne markedsføring: ” Segmentering er et redskab, der gør træfsikkerheden meget skarpere. Man undgår at skyde med spredehagl og når i stedet ud til dem, for hvem produktet har allermest relevans. Med segmentering højner man dermed sin relevans, sin professionalisme; og så sparer man faktisk også penge, ” forklarer Torben Hangaard, som er Head of Print & Distributions hos nord. Netværk af dataleverandører Præcision er alfa og omega, når man skal ramme sin målgruppe – og derfor er det helt essentielt, at modtageren defineres tidligt i processen. Når vi skal producere en ny tryksag, sørger vi derfor indledningsvist for at definere en målgruppe, der passer til produktet. Herefter trykker vi materialet og sørger for, at hvert eneste eksemplar af materialet, hvad enten det er en brochure, et magasin, en flyer eller en avis, sendes individuelt til de modtagere, der matcher målgruppen.
Share by: