Intet kan skærpe opmærksomheden, som en velfortalt historie. Den gode fortælling kan få øjne og ører på stilke, og den kan aktivere et helt følelsesregister på ingen tid. Historiefortælling er en ældgammel tradition, som gennem tiden har ageret underholdning i utallige sammenhæng – men vidste du, historiefortælling, eller storytelling, kan være et meget kraftfuldt værktøj i din markedsføringsstrategi? 


Gør dit brand levende

Hvis man ikke har kendskab til din virksomhed, har prøvet dine produkter eller har benyttet sig af dine ydelser, så kan det svære svært, at forholde sig til dit brand. Du kan med fordel benytte storytelling som en strategi, der skal hjælpe med at levendegøre dit brand, så forbrugerens tilknytning styrkes. Med storytelling kan du spille på virksomhedens historie – det kan fx være de personlige historier og ideer, der gik forud for tilblivelsen. Du kan spille på produkternes særegne ingredienser eller fremstillingsmåde. Du kan spille på, hvordan dit brand kan ændre livet til noget mere værdifuldt, noget nemmere, noget sjovere, noget smukkere eller måske noget tryggere. Det handler om at gøre dit brand levende.


Her får du fire konkrete tips til, hvordan du kan gøre brug af storytelling:

1/ Show it – don’t tell it. Det bedste råd, du kan tage med dig ud i en verden af reklamer. I stedet for kun at bruge ord (herunder både i tale og på skrift), skal du for så vidt muligt vise, hvad dit brand egentlig kan. Storytelling fungerer eminent gennem både grafik, billeder og videomateriale, fordi sanserne stimuleres af både ord, farver, former, bevægelse og lyd.


2/ Flet fortællingerne ind i dine opslag på de sociale medier. I stedet for at præsentere dit arkitektfirma gennem hardcore fakta, så lad en tidligere kunde fortælle om sin oplevelse med dine ydelser. Tænk ordene ind i en spændingskurve, så historien opbygges appetitligt. Det er er altid nemmere at huske en historie, end det er at huske fakta.


3/ Skab troværdighed og oprigtighed på din Facebookside. Her er jargongen uformel, og dine kunder er ofte online flere gange om dagen. Smid fx en video op, hvor du viser lidt fra virksomhedens hverdag. Hvordan er det, at varetage virksomhedens forskellige opgaver? Hvordan yder I den bedste service? Hvorfor er det spændende at arbejde i netop dette fag? Det er altid interessant at lytte til én med passion.


4/ Din Instagramprofil er perfekt til storytelling. Især Instagram Stories. Byg en historie op med små klip om dit brand. Det kan både være uredigerede og snapshot-agtige bidder fra en hverdagslig episode. Det kan også være æstetisk lækre og grafisk velproducerede fortællinger som dit produkt. Det handler blot om aktivere forbrugerens tilknytning til dit brand gennem en følelsesmæssig stimulering.


Er du interesseret i at høre, hvordan nord kan optimere din storytelling på diverse platforme? Kontakt os på 3697 0080 eller hej@nordnord.dk.

Af Jesper Stie Tommerup Andersen 26. oktober 2023
Torsdag den 5. oktober 2023 lå der et helt særligt brev i vores postkasse fra Børsen med beskeden om, at nords digitale selskab nu tilhører den eksklusive gruppe af danske virksomheder, der er kåret som Børsen Gazelle 2023 . Det skal naturligvis fejres, og i den anledning fortæller vores administrerende direktør, Torben Sand, om, hvilken betydning kåringen har haft og kommer til at få.
Af Anne Loudal 10. oktober 2023
Vi skal udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer gennem spændende opgaver og en stærk teamånd, hvor alle hjælper hinanden – på den måde skaber vi størst værdi; både internt og for vores kunder, mener Niels Christian Harkjær, Head of Sales hos nord.
Af Mia Tolstrup 4. oktober 2023
Af og til taler vi med virksomheder, som fravælger at bruge trykte medier i deres markedsføring af hensyn til miljøet. Men det er der faktisk slet ingen grund til, for tryksager kan sagtens produceres med bæredygtig omtanke. Vil du vide hvordan? Sammen med to af vores samarbejdspartnere, PE offset og Arctic Paper , gør vi dig klogere i dette indlæg. Hos nord kan vi stemple mere end 95 procent af vores omtrent 1.500.000 årlige tryksager med ’ Trykt i Danmark ’-mærket. På den måde mindsker vi ikke blot CO 2 -udslippet ved at gøre transportvejen så kort som muligt. Vi sikrer også, at de er trykt i verdens grønneste grafiske branche, da danske trykkerier arbejder under nogle meget høje miljøstandarder. Oppe på miljømærkerne PE Offset i Varde er et af de trykkerier, vi samarbejder med, og de kan beregne, hvor meget CO 2 produktionen af den enkelte tryksag genererer. Det betyder, at vi mod betaling af en merpris kan få klimakompenseret vores tryksager. Til gengæld køber PE Offset kvoter hos en udbyder, som bruger pengene til klimaforbedringsprojekter, der er med til at nedbringe verdens samlede CO 2 -udledning. Men trykkeriet gør også meget for at værne om miljøet inden for deres egne rammer. PE Offset mærker alle deres tryksager med Svanemærket , hvilket sikrer, at produktet lever op til nogle af verdens skrappeste miljøkrav i hele sin livscyklus. ”For eksempel trykker vi kun på Svanemærket papir, vi bruger udelukkende vegetabilske trykfarver og ingen farlige kemiske stoffer i produktionen. Vi forsøger at have så lidt fraskær som muligt, og det papir, vi skærer fra, bliver sendt til genbrug. Derudover bruger vi udelukkende strøm fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller og solceller,” fortæller Peter Nyborg, direktør for PE Offset. Svanemærket stiller også krav om, at papiret er fremstillet af lovligt, sporbart træ. PE Offset bruger desuden FSC-certificeret papir, der stammer fra ansvarligt skovbrug – primært i Skandinavien – hvor der plantes tre nye træer for hvert træ, der fældes.
14. juni 2023
Når man ønsker at nå ud til sit marked, er det helt centralt, at man kender sin modtager. Derfor må man klart definere sin målgruppe for at sikre, at ens produkt eller service kun når ud til dem, for hvem det er relevant – og her kommer segmentering ind i billedet. Tidligere kunne markedsføring sammenlignes med at skyde med spredehagl, fordi man ikke havde værktøjet til at kontrollere, hvor budskabet havnede – men sådan er det ikke i dag. Med segmentering kan man stile materialet direkte til modtageren og sikre, at det kun er de rigtige, der ser det indhold, man ønsker at udsende – enten online eller offline. Dermed kan man slå fast, at segmentering som redskab har været revolutionerende inden for moderne markedsføring: ” Segmentering er et redskab, der gør træfsikkerheden meget skarpere. Man undgår at skyde med spredehagl og når i stedet ud til dem, for hvem produktet har allermest relevans. Med segmentering højner man dermed sin relevans, sin professionalisme; og så sparer man faktisk også penge, ” forklarer Torben Hangaard, som er Head of Print & Distributions hos nord. Netværk af dataleverandører Præcision er alfa og omega, når man skal ramme sin målgruppe – og derfor er det helt essentielt, at modtageren defineres tidligt i processen. Når vi skal producere en ny tryksag, sørger vi derfor indledningsvist for at definere en målgruppe, der passer til produktet. Herefter trykker vi materialet og sørger for, at hvert eneste eksemplar af materialet, hvad enten det er en brochure, et magasin, en flyer eller en avis, sendes individuelt til de modtagere, der matcher målgruppen.
Share by: