Hvis man ikke har kendskab til din virksomhed, har prøvet dine produkter eller har benyttet sig af dine ydelser, så kan det svære svært, at forholde sig til dit brand. Du kan med fordel benytte storytelling som en strategi, der skal hjælpe med at levendegøre dit brand, så forbrugerens tilknytning styrkes. Med storytelling kan du spille på virksomhedens historie – det kan fx være de personlige historier og ideer, der gik forud for tilblivelsen. Du kan spille på produkternes særegne ingredienser eller fremstillingsmåde. Du kan spille på, hvordan dit brand kan ændre livet til noget mere værdifuldt, noget nemmere, noget sjovere, noget smukkere eller måske noget tryggere. Det handler om at gøre dit brand levende.
Her får du fire konkrete tips til, hvordan du kan gøre brug af storytelling:
1/ Show it – don’t tell it. Det bedste råd, du kan tage med dig ud i en verden af reklamer. I stedet for kun at bruge ord (herunder både i tale og på skrift), skal du for så vidt muligt vise, hvad dit brand egentlig kan. Storytelling fungerer eminent gennem både grafik, billeder og videomateriale, fordi sanserne stimuleres af både ord, farver, former, bevægelse og lyd.
2/ Flet fortællingerne ind i dine opslag på de sociale medier. I stedet for at præsentere dit arkitektfirma gennem hardcore fakta, så lad en tidligere kunde fortælle om sin oplevelse med dine ydelser. Tænk ordene ind i en spændingskurve, så historien opbygges appetitligt. Det er er altid nemmere at huske en historie, end det er at huske fakta.
3/ Skab troværdighed og oprigtighed på din Facebookside. Her er jargongen uformel, og dine kunder er ofte online flere gange om dagen. Smid fx en video op, hvor du viser lidt fra virksomhedens hverdag. Hvordan er det, at varetage virksomhedens forskellige opgaver? Hvordan yder I den bedste service? Hvorfor er det spændende at arbejde i netop dette fag? Det er altid interessant at lytte til én med passion.
4/ Din Instagramprofil er perfekt til storytelling. Især Instagram Stories. Byg en historie op med små klip om dit brand. Det kan både være uredigerede og snapshot-agtige bidder fra en hverdagslig episode. Det kan også være æstetisk lækre og grafisk velproducerede fortællinger som dit produkt. Det handler blot om aktivere forbrugerens tilknytning til dit brand gennem en følelsesmæssig stimulering.
Er du interesseret i at høre, hvordan nord kan optimere din storytelling på diverse platforme? Kontakt os på
3697 0080
eller
hej@nordnord.dk.