Søger du at gå nye veje med din markedsføringsstrategi? I så fald kan det måske give pote at læse med her. Flere og flere virksomheder bruger influencers som en helt essentiel del af deres markedsføringsstrategi – men hvem er disse influencers, og hvorfor kan de være fordelagtige for din virksomhed?


Hvad er en influencer?

Lad os først dykke ned i ordets etymologiske forklaring. Ordet er oprindeligt engelsk og udspringer fra ”influence”, altså ”at influere” eller ”at påvirke”. En influencer er en person, som har mange følgere på de sociale medier (fx Instagram, YouTube, en blog, Twitter, Facebook etc.). Derfor er det attraktivt for virksomheder at gøre brug at influencerens følgerbase, for her kan de nå et publikum, som ellers ikke var tilgængeligt for dem. En influencer kan påvirke sine følgeres købsbeslutninger, og netop derfor er de interessante i et kommercielt regi. 
 

Hvor mange mennesker kan en influencer nå ud til?

Nogle af verdens største influencers har en følgerbase på mere end 1.000.000 på deres sociale medieplatforme. Nogle af de mindste influencers har måske omtrent 1000 følgere. Spændevidden er enormt bred, og derfor skal du som virksomhed sætte dig godt ind i de forskellige influencers interesser, værdier og følgere, inden du indgår et samarbejde.


Mikro-influenceren er en person med 1.000-7.500 følgere på Instagram. Her er følgerne ofte meget loyale, og derfor giver det typisk en høj engagement-rate at promovere sine produkter herigennem. Mikro-influenceren motiveres typisk af tilsendte produkter, fordelagtige ydelser eller invitationer til spændende events. Her køber virksomhederne sig sjældent til reklame med en decideret pengesum.


Makro-influenceren har imellem 7.500-100.000 følgere på Instagram. Her er der virkelig noget eksponering og opmærksomhed at hente. Makro-influenceren er typisk meget grundig og selektiv i processen med at vælge de helt rigtige produkter at reklamere for. Det handler om etik og ansvar – men det handler også om, at makro-influencerens ofte lever af sin Instagramprofil. Det er essentielt, at reklamen passer ind i influencerens univers og værdigrundlag, så platformen forbliver troværdig. Derfor er der ikke plads til tilfældige reklamer, som kan skræmme følgerne væk.


Mega-influencers har mere end 100.000 følgere. Det er her, eksponeringen topper, og opmærksomheden omkring et produkt kan gå fra 0 til 100 på et splitsekund. Til gengæld er engagement-raten ofte ikke så høj, fordi mega-influenceren kan forekomme distanceret og derfor mindre pålidelig for den gængse følger. Mega-influencere er typisk sportsstjerner, reality-ikoner, musikere, skuespillere, modeller eller lignende.


Husk

Det er vigtigt at udarbejde en klar strategi inden et samarbejde med en influencer. I udvælgelsesprocessen bør der lægges vægt på, hvilken produkttype man vil promovere, og hvad målet er med samarbejdet. Det er vigtigt at være kritisk, når I aftaler priser og eksponeringsmængde, men samtidig er det også essentielt, man respekterer influencerens univers og tidskrævende arbejde.

Af Jesper Stie Tommerup Andersen 26. oktober 2023
Torsdag den 5. oktober 2023 lå der et helt særligt brev i vores postkasse fra Børsen med beskeden om, at nords digitale selskab nu tilhører den eksklusive gruppe af danske virksomheder, der er kåret som Børsen Gazelle 2023 . Det skal naturligvis fejres, og i den anledning fortæller vores administrerende direktør, Torben Sand, om, hvilken betydning kåringen har haft og kommer til at få.
Af Anne Loudal 10. oktober 2023
Vi skal udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer gennem spændende opgaver og en stærk teamånd, hvor alle hjælper hinanden – på den måde skaber vi størst værdi; både internt og for vores kunder, mener Niels Christian Harkjær, Head of Sales hos nord.
Af Mia Tolstrup 4. oktober 2023
Af og til taler vi med virksomheder, som fravælger at bruge trykte medier i deres markedsføring af hensyn til miljøet. Men det er der faktisk slet ingen grund til, for tryksager kan sagtens produceres med bæredygtig omtanke. Vil du vide hvordan? Sammen med to af vores samarbejdspartnere, PE offset og Arctic Paper , gør vi dig klogere i dette indlæg. Hos nord kan vi stemple mere end 95 procent af vores omtrent 1.500.000 årlige tryksager med ’ Trykt i Danmark ’-mærket. På den måde mindsker vi ikke blot CO 2 -udslippet ved at gøre transportvejen så kort som muligt. Vi sikrer også, at de er trykt i verdens grønneste grafiske branche, da danske trykkerier arbejder under nogle meget høje miljøstandarder. Oppe på miljømærkerne PE Offset i Varde er et af de trykkerier, vi samarbejder med, og de kan beregne, hvor meget CO 2 produktionen af den enkelte tryksag genererer. Det betyder, at vi mod betaling af en merpris kan få klimakompenseret vores tryksager. Til gengæld køber PE Offset kvoter hos en udbyder, som bruger pengene til klimaforbedringsprojekter, der er med til at nedbringe verdens samlede CO 2 -udledning. Men trykkeriet gør også meget for at værne om miljøet inden for deres egne rammer. PE Offset mærker alle deres tryksager med Svanemærket , hvilket sikrer, at produktet lever op til nogle af verdens skrappeste miljøkrav i hele sin livscyklus. ”For eksempel trykker vi kun på Svanemærket papir, vi bruger udelukkende vegetabilske trykfarver og ingen farlige kemiske stoffer i produktionen. Vi forsøger at have så lidt fraskær som muligt, og det papir, vi skærer fra, bliver sendt til genbrug. Derudover bruger vi udelukkende strøm fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller og solceller,” fortæller Peter Nyborg, direktør for PE Offset. Svanemærket stiller også krav om, at papiret er fremstillet af lovligt, sporbart træ. PE Offset bruger desuden FSC-certificeret papir, der stammer fra ansvarligt skovbrug – primært i Skandinavien – hvor der plantes tre nye træer for hvert træ, der fældes.
14. juni 2023
Når man ønsker at nå ud til sit marked, er det helt centralt, at man kender sin modtager. Derfor må man klart definere sin målgruppe for at sikre, at ens produkt eller service kun når ud til dem, for hvem det er relevant – og her kommer segmentering ind i billedet. Tidligere kunne markedsføring sammenlignes med at skyde med spredehagl, fordi man ikke havde værktøjet til at kontrollere, hvor budskabet havnede – men sådan er det ikke i dag. Med segmentering kan man stile materialet direkte til modtageren og sikre, at det kun er de rigtige, der ser det indhold, man ønsker at udsende – enten online eller offline. Dermed kan man slå fast, at segmentering som redskab har været revolutionerende inden for moderne markedsføring: ” Segmentering er et redskab, der gør træfsikkerheden meget skarpere. Man undgår at skyde med spredehagl og når i stedet ud til dem, for hvem produktet har allermest relevans. Med segmentering højner man dermed sin relevans, sin professionalisme; og så sparer man faktisk også penge, ” forklarer Torben Hangaard, som er Head of Print & Distributions hos nord. Netværk af dataleverandører Præcision er alfa og omega, når man skal ramme sin målgruppe – og derfor er det helt essentielt, at modtageren defineres tidligt i processen. Når vi skal producere en ny tryksag, sørger vi derfor indledningsvist for at definere en målgruppe, der passer til produktet. Herefter trykker vi materialet og sørger for, at hvert eneste eksemplar af materialet, hvad enten det er en brochure, et magasin, en flyer eller en avis, sendes individuelt til de modtagere, der matcher målgruppen.
Share by: