Hos nord advertising har vi et ønske om at fejre en masse runde jubilæer for vores ansatte i fremtiden. Derfor implementerer vi nu en ny onboarding-proces for at give nye medarbejdere den bedst mulige start på en lang karriere hos os. 

Undersøgelser viser, at det i gennemsnit tager et år, før en ny medarbejder bidrager positivt til bundlinjen – og at 25 procent af nyansatte forlader deres job inden for det første år.
 
Det er voldsomt dyrt for den virksomhed, som har brugt ressourcer på at rekruttere dem og lære dem op. Samtidig bruger nyansatte typisk det første halve år på at vurdere, om det nye job nu også er det rigtige for dem. Derfor anbefaler vi, at man arbejder med onboarding det første halve til hele år for at give den nye medarbejder en god oplevelse.” pointerer Torben Østergaard fra HRConnect, der gennem det sidste år har samarbejdet med nord advertising om bl.a. medarbejderudvikling, rekruttering og onboarding.
 

Tryghed før første arbejdsdag

Fremadrettet vil nye medarbejdere hos nord advertising opleve, at deres onboarding-proces begynder allerede, når kontrakten er underskrevet. I perioden frem til den første arbejdsdag vil afdelingslederen holde kontakt med den nyansatte via mail eller sms samt sende en velkomstpakke, der bl.a. indeholder en videobog med en hilsen fra teamet og en plan for de første dage.
 

”Den såkaldte preboarding gør, at den nye medarbejder kan mærke, at vi glæder os til samarbejdet, og ikke føler sig glemt. Det kan øge engagementet, reducere eventuel nervøsitet og bekræfte den nyansatte i, at han eller hun har valgt rigtigt.
” forklarer Torben Østergaard.
 
Som en del af preboarding-processen sørger lederen også for, at skrivebord, IT-udstyr og passwords er klar til den første arbejdsdag, ligesom der udpeges en buddy til den nyansatte. ”
En buddy er en kollega, der har ekstra fokus på den nye medarbejder. Han eller hun lytter og svarer på spørgsmål, sørger for at den nye kommer med til frokost osv. Undersøgelser viser, at 56 procent af nyansatte ønsker en buddy, og at det i høj grad er et tiltag, som kan forebygge, at man opsiger sit nye job.” fortæller Torben Østergaard.

Ordentlig oplæring løfter niveauet 

Gennem flere år har nord advertising givet nye medarbejdere et program for de første tre til fem arbejdsdage. ”Det fortsætter vi med, men nu stopper onboardingen ikke efter en uge. I stedet betragter vi medarbejderne som nye i de første 12 måneder, hvor der er konstant fokus på udvikling og læring,” udtaler administrerende direktør, Torben Sand.
 
Den langsigtede plan indeholder bl.a. en-til-en-samtaler med afdelingslederen, hvor han eller hun følger op på, om den nye medarbejder mangler noget, samt giver feedback og sætter mål for den kommende uge eller måned. ”Den kontinuerlige forventningsafstemning er vigtig, for som nyansat kan man nemt komme til at tvivle på, om man gør det godt nok – og dermed om jobbet er det rigtige. Det undgår man, hvis lederen klart italesætter sine forventninger,” siger Torben Østergaard.
 
Målsætningerne handler langt fra kun om hårde KPI’er som salgstal, men også arbejdsgange, systemer og processer. ”Når man får en ordentlig oplæring, opstår der færre fejl. Samarbejdet med de øvrige afdelinger bliver bedre – især når man også har en buddy med de rigtige værdier at lære af. Det vil løfte niveauet hele vejen rundt og dermed også kvaliteten af vores produkter,” forudser Torben Sand. 

Et sted man elsker at arbejde

Gennem det sidste år har nord advertising haft stort fokus på medarbejderudvikling. Den nye onboarding-plan spiller en vigtig rolle i den sammenhæng, mener Torben Sand. ”For det første øger det vores lederes kompetencer, fordi de får en konkret værktøjskasse. Det er lettere for dem at give de nyansatte en god start nu, hvor der er en klar ramme for det,” siger han og fortsætter:
 
Med onboarding-planens fokus på målsætninger og udvikling vil den nye medarbejder også hurtigere opleve succes og kunne visualisere sin fremtid hos os. Jeg tror, at det – i kombination med den gode start, hvor alt er forberedt, og man føler sig velkommen – vil gøre, at de kommer til at elske deres arbejde og ikke har lyst til at søge andre steder hen. Vi vil gerne være en virksomhed, hvor man fejrer 10- og 20-årsjubilæum. Det har en del af vores medarbejdere allerede gjort, og det skulle gerne blive tilfældet for de nyansatte også.

Af Jesper Stie Tommerup Andersen 26. oktober 2023
Torsdag den 5. oktober 2023 lå der et helt særligt brev i vores postkasse fra Børsen med beskeden om, at nords digitale selskab nu tilhører den eksklusive gruppe af danske virksomheder, der er kåret som Børsen Gazelle 2023 . Det skal naturligvis fejres, og i den anledning fortæller vores administrerende direktør, Torben Sand, om, hvilken betydning kåringen har haft og kommer til at få.
Af Anne Loudal 10. oktober 2023
Vi skal udvikle og styrke medarbejdernes kompetencer gennem spændende opgaver og en stærk teamånd, hvor alle hjælper hinanden – på den måde skaber vi størst værdi; både internt og for vores kunder, mener Niels Christian Harkjær, Head of Sales hos nord.
Af Mia Tolstrup 4. oktober 2023
Af og til taler vi med virksomheder, som fravælger at bruge trykte medier i deres markedsføring af hensyn til miljøet. Men det er der faktisk slet ingen grund til, for tryksager kan sagtens produceres med bæredygtig omtanke. Vil du vide hvordan? Sammen med to af vores samarbejdspartnere, PE offset og Arctic Paper , gør vi dig klogere i dette indlæg. Hos nord kan vi stemple mere end 95 procent af vores omtrent 1.500.000 årlige tryksager med ’ Trykt i Danmark ’-mærket. På den måde mindsker vi ikke blot CO 2 -udslippet ved at gøre transportvejen så kort som muligt. Vi sikrer også, at de er trykt i verdens grønneste grafiske branche, da danske trykkerier arbejder under nogle meget høje miljøstandarder. Oppe på miljømærkerne PE Offset i Varde er et af de trykkerier, vi samarbejder med, og de kan beregne, hvor meget CO 2 produktionen af den enkelte tryksag genererer. Det betyder, at vi mod betaling af en merpris kan få klimakompenseret vores tryksager. Til gengæld køber PE Offset kvoter hos en udbyder, som bruger pengene til klimaforbedringsprojekter, der er med til at nedbringe verdens samlede CO 2 -udledning. Men trykkeriet gør også meget for at værne om miljøet inden for deres egne rammer. PE Offset mærker alle deres tryksager med Svanemærket , hvilket sikrer, at produktet lever op til nogle af verdens skrappeste miljøkrav i hele sin livscyklus. ”For eksempel trykker vi kun på Svanemærket papir, vi bruger udelukkende vegetabilske trykfarver og ingen farlige kemiske stoffer i produktionen. Vi forsøger at have så lidt fraskær som muligt, og det papir, vi skærer fra, bliver sendt til genbrug. Derudover bruger vi udelukkende strøm fra vedvarende energikilder som for eksempel vindmøller og solceller,” fortæller Peter Nyborg, direktør for PE Offset. Svanemærket stiller også krav om, at papiret er fremstillet af lovligt, sporbart træ. PE Offset bruger desuden FSC-certificeret papir, der stammer fra ansvarligt skovbrug – primært i Skandinavien – hvor der plantes tre nye træer for hvert træ, der fældes.
14. juni 2023
Når man ønsker at nå ud til sit marked, er det helt centralt, at man kender sin modtager. Derfor må man klart definere sin målgruppe for at sikre, at ens produkt eller service kun når ud til dem, for hvem det er relevant – og her kommer segmentering ind i billedet. Tidligere kunne markedsføring sammenlignes med at skyde med spredehagl, fordi man ikke havde værktøjet til at kontrollere, hvor budskabet havnede – men sådan er det ikke i dag. Med segmentering kan man stile materialet direkte til modtageren og sikre, at det kun er de rigtige, der ser det indhold, man ønsker at udsende – enten online eller offline. Dermed kan man slå fast, at segmentering som redskab har været revolutionerende inden for moderne markedsføring: ” Segmentering er et redskab, der gør træfsikkerheden meget skarpere. Man undgår at skyde med spredehagl og når i stedet ud til dem, for hvem produktet har allermest relevans. Med segmentering højner man dermed sin relevans, sin professionalisme; og så sparer man faktisk også penge, ” forklarer Torben Hangaard, som er Head of Print & Distributions hos nord. Netværk af dataleverandører Præcision er alfa og omega, når man skal ramme sin målgruppe – og derfor er det helt essentielt, at modtageren defineres tidligt i processen. Når vi skal producere en ny tryksag, sørger vi derfor indledningsvist for at definere en målgruppe, der passer til produktet. Herefter trykker vi materialet og sørger for, at hvert eneste eksemplar af materialet, hvad enten det er en brochure, et magasin, en flyer eller en avis, sendes individuelt til de modtagere, der matcher målgruppen.
Share by: