Hos nord advertising har vi et ønske om at fejre en masse runde jubilæer for vores ansatte i fremtiden. Derfor implementerer vi nu en ny onboarding-proces for at give nye medarbejdere den bedst mulige start på en lang karriere hos os.
Undersøgelser viser, at det i gennemsnit tager et år, før en ny medarbejder bidrager positivt til bundlinjen – og at 25 procent af nyansatte forlader deres job inden for det første år.
”Det er voldsomt dyrt for den virksomhed, som har brugt ressourcer på at rekruttere dem og lære dem op. Samtidig bruger nyansatte typisk det første halve år på at vurdere, om det nye job nu også er det rigtige for dem. Derfor anbefaler vi, at man arbejder med onboarding det første halve til hele år for at give den nye medarbejder en god oplevelse.” pointerer Torben Østergaard fra
HRConnect, der gennem det sidste år har samarbejdet med nord advertising om bl.a. medarbejderudvikling, rekruttering og onboarding.
Fremadrettet vil nye medarbejdere hos nord advertising opleve, at deres onboarding-proces begynder allerede, når kontrakten er underskrevet. I perioden frem til den første arbejdsdag vil afdelingslederen holde kontakt med den nyansatte via mail eller sms samt sende en velkomstpakke, der bl.a. indeholder en
videobog med en hilsen fra teamet og en plan for de første dage.
”Den såkaldte preboarding gør, at den nye medarbejder kan mærke, at vi glæder os til samarbejdet, og ikke føler sig glemt. Det kan øge engagementet, reducere eventuel nervøsitet og bekræfte den nyansatte i, at han eller hun har valgt rigtigt.” forklarer Torben Østergaard.
Som en del af preboarding-processen sørger lederen også for, at skrivebord, IT-udstyr og passwords er klar til den første arbejdsdag, ligesom der udpeges en buddy til den nyansatte. ”En buddy er en kollega, der har ekstra fokus på den nye medarbejder. Han eller hun lytter og svarer på spørgsmål, sørger for at den nye kommer med til frokost osv. Undersøgelser viser, at 56 procent af nyansatte ønsker en buddy, og at det i høj grad er et tiltag, som kan forebygge, at man opsiger sit nye job.” fortæller Torben Østergaard.
Ordentlig oplæring løfter niveauet
Gennem flere år har nord advertising givet nye medarbejdere et program for de første tre til fem arbejdsdage. ”Det fortsætter vi med, men nu stopper onboardingen ikke efter en uge. I stedet betragter vi medarbejderne som nye i de første 12 måneder, hvor der er konstant fokus på udvikling og læring,” udtaler administrerende direktør, Torben Sand.
Den langsigtede plan indeholder bl.a. en-til-en-samtaler med afdelingslederen, hvor han eller hun følger op på, om den nye medarbejder mangler noget, samt giver feedback og sætter mål for den kommende uge eller måned. ”Den kontinuerlige forventningsafstemning er vigtig, for som nyansat kan man nemt komme til at tvivle på, om man gør det godt nok – og dermed om jobbet er det rigtige. Det undgår man, hvis lederen klart italesætter sine forventninger,” siger Torben Østergaard.
Målsætningerne handler langt fra kun om hårde KPI’er som salgstal, men også arbejdsgange, systemer og processer. ”Når man får en ordentlig oplæring, opstår der færre fejl. Samarbejdet med de øvrige afdelinger bliver bedre – især når man også har en buddy med de rigtige værdier at lære af. Det vil løfte niveauet hele vejen rundt og dermed også kvaliteten af vores produkter,” forudser Torben Sand.
Gennem det sidste år har nord advertising haft stort fokus på
medarbejderudvikling. Den nye onboarding-plan spiller en vigtig rolle i den sammenhæng, mener Torben Sand. ”For det første øger det vores lederes kompetencer, fordi de får en konkret værktøjskasse. Det er lettere for dem at give de nyansatte en god start nu, hvor der er en klar ramme for det,” siger han og fortsætter:
”Med onboarding-planens fokus på målsætninger og udvikling vil den nye medarbejder også hurtigere opleve succes og kunne visualisere sin fremtid hos os. Jeg tror, at det – i kombination med den gode start, hvor alt er forberedt, og man føler sig velkommen – vil gøre, at de kommer til at elske deres arbejde og ikke har lyst til at søge andre steder hen. Vi vil gerne være en virksomhed, hvor man fejrer 10- og 20-årsjubilæum. Det har en del af vores medarbejdere allerede gjort, og det skulle gerne blive tilfældet for de nyansatte også.”